VIA University College, Efter- og videreuddannelse har gennem en årrække arbejdet med professionelle læringsfællesskaber (PLF) på folkeskoler. Der igennem har vi opbygger viden og erfaring (se https://www.via.dk/efter-og-videreuddannelse/paedagogik-laering/professionelle-laeringsfaellesskaber/de-fem-soejler), som vi gerne vil videreudvikle og tilpasse ungdomsuddannelser. Udgangspunktet er skolens behov for pædagogisk udvikling, og formålet er øge elevers læring gennem fokus på lærerudvikling.
Projektets tager afsæt i skolens værdigrundlag og de pædagogiske og didaktiske indsatser, der allerede har valgt at prioritere. I projektet er dette udtryk for lederes og medarbejderes fælles værdi og vision, som der i praksis skal arbejdes med. Det kan fx være studiemiljø, feedback, differentiering eller praksisnærhed. Der vælges i fællesskab ét fokusområde ud, som så danner baggrund fra den videre tilrettelæggelse af forløbet.
Uafhængig af dette valg vil der være fokus på, hvordan man som lærer samarbejder på baggrund af informationer og evalueringer i undervisningen. Informationer og evalueringer forstås i bred forstand, så det kan både være kvalitative og kvantitative data, som man som lærer selv indsamler, fra skolens forskellige former for data eller mere generelt fra fx undersøgelser på uddannelsesområdet.