Professionsidentitet med afsæt i hermeneutisk fænomenologi

  • Wisbech, Nina (Projektleder)
  • føns, hanne (Projektleder)

Projektdetaljer

Beskrivelse

Indeværende projekt tager afsæt i forskningsprojektet ”Transformativ entreprenørskabsdidaktik i sygeplejerske-, sundheds-, pædagog- og diakonuddannelser. Et fænomenologisk aktionsforskningsprojekt (2020-21)”, og søger videre at understøtte en hermeneutisk-fænomenologiske tilgang til/i praksis i uddannelsen af socialdiakoner og pædagoger.

Erfaringerne fra det tidligere projekt har gjort det tydeligt for os, at vores professioner kan drage nytte af den hermeneutisk-fænomenologiske tilgang, idet denne tilbyder væsentlige aspekter, der er behov for i praksis. De studerende, i det tidligere projekt, fandt perspektiverne og tilgangene til at forstå og agere i praksis, med afsæt heri, meningsfulde og givende for deres forståelse og udvikling af egen professionsidentitet.

Med afsæt i et undervisningsforløb baseret på et hermeneutisk fænomenologisk grundlag, vil vi undersøge, hvordan studerende har transformereret/overskredet deres forståelse og dannelse af egen professionsidentitet?

- Hvad oplevede de studerende som overskridende og meningsfuldt i
læreprocesserne relateret til undervisningsforløbet?
- Hvordan har læreprocesserne fået betydning/indflydelse for de studerendes
forståelse og handlinger i relation til dannelsen af deres egen
professionsidentitet?

Lægmandssprog

Vi ønsker at undersøge hvordan vores undervisningsforløb med afsæt i en hermeneutiks fænomenologisk grundlag har transformereret studerendes forståelse af og dannelse af egen professionsidentitet. Projektet tager udgangspunkt i social-special specialiseringen på Pædagoguddannelsen i Viborg og Pb. I Diakoni og Socialpædagogik
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato03/01/2229/12/23

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • professionsidentitet
  • hermeneutisk fænomenologi
  • aktionsforskning