Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektets formål
Mere end hver 3. jordemoder i Danmark, der er uddannet i 2015/2016 har forladt fødegangsarbejdet. En del uddanner sig videre i forlængelse af deres jordemoderfaglighed eller gør fortsat brug af den i andre arbejdsfunktioner, men det kan ses som et paradoks, at en attraktiv uddannelse har så stor en grad af færdiguddannede, der forlader en central del af arbejdsområdet. Der kan være flere forhold der spiller en rolle, eksempelvis løn. Herudover har der også været stort fokus, både i medier og i form af politisk bevågenhed, på de rammer og vilkår som er gældende indenfor svangreomsorgen i Danmark.
Indenfor de sidste år er der i Danmark skrevet enkelte kandidatspecialer omkring jordemødres oplevelse af at være nyuddannede og om jordemødre, der forlader ’drømmejobbet’. Bl.a peges på, at selvom nyuddannede er kompetente, når de starter i praksis, er de sårbare og de har individuelle behov med brug for tid til fortsat læring og støtte. Særligt har oplevelsen af meningsfuldhed, ambivalens og arbejdslivsfylde potentiel betydning for, om jordemoderen bliver i professionen.
Vi ved således en smule om, hvilke faktorer der kan have betydning for nyuddannede jordemødre, men har ingen viden fra dansk kontekst om, hvordan studerende sidst på uddannelsen oplever snart at være færdiguddannede. Der ses derfor et behov for at bibringe indsigtsfuld og nuanceret viden om de overvejelser og tanker, de snart færdiguddannede jordemoderstuderende gør sig, ift. at skulle ud og være professionelle.
Projektets formål er således at undersøge, hvilke tanker jordemoderstuderende gør sig, umiddelbart før de afslutter uddannelsen, omkring deres profession og fremtidige arbejde som jordemo-der.
Mere end hver 3. jordemoder i Danmark, der er uddannet i 2015/2016 har forladt fødegangsarbejdet. En del uddanner sig videre i forlængelse af deres jordemoderfaglighed eller gør fortsat brug af den i andre arbejdsfunktioner, men det kan ses som et paradoks, at en attraktiv uddannelse har så stor en grad af færdiguddannede, der forlader en central del af arbejdsområdet. Der kan være flere forhold der spiller en rolle, eksempelvis løn. Herudover har der også været stort fokus, både i medier og i form af politisk bevågenhed, på de rammer og vilkår som er gældende indenfor svangreomsorgen i Danmark.
Indenfor de sidste år er der i Danmark skrevet enkelte kandidatspecialer omkring jordemødres oplevelse af at være nyuddannede og om jordemødre, der forlader ’drømmejobbet’. Bl.a peges på, at selvom nyuddannede er kompetente, når de starter i praksis, er de sårbare og de har individuelle behov med brug for tid til fortsat læring og støtte. Særligt har oplevelsen af meningsfuldhed, ambivalens og arbejdslivsfylde potentiel betydning for, om jordemoderen bliver i professionen.
Vi ved således en smule om, hvilke faktorer der kan have betydning for nyuddannede jordemødre, men har ingen viden fra dansk kontekst om, hvordan studerende sidst på uddannelsen oplever snart at være færdiguddannede. Der ses derfor et behov for at bibringe indsigtsfuld og nuanceret viden om de overvejelser og tanker, de snart færdiguddannede jordemoderstuderende gør sig, ift. at skulle ud og være professionelle.
Projektets formål er således at undersøge, hvilke tanker jordemoderstuderende gør sig, umiddelbart før de afslutter uddannelsen, omkring deres profession og fremtidige arbejde som jordemo-der.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/08/22 → 31/12/22 |