Programmer og koncepter i pædagogisk arbejde i dagtilbud

Projektdetaljer

Beskrivelse

Koncepter og manualbaserede programmer implementeres i stigende grad i pædagogisk praksis i dagtilbud, og de bliver en mere og mere integreret del af pædagogers faglighed. Eksemplvis anvendes konceptet Fri for Mobberi i ca. 60% af landets daginstitutioner, og arbejdet med konceptet er en kommunal indsats i flere kommuner. Undersøgelser belyser, at der i det pædagogiske arbejde med koncepter er en risiko for, at pædagoger anvender koncepterne uden
at reflektere over, hvad dette kan komme til at betyde for deres subjektive orienteringer, etiske udsyn, muligheder for faglig fornyelse – og ikke mindst for børns deltagelsesmuligheder. Oline Pedersens (hovedansøger) forskning viser, at der i det pædagogiske arbejde med koncepter er en risiko for at skabe eksklusionsprocesser for nogle børn. Andre undersøgelser viser, at koncepter benyttes, prioriteres og implementeres meget forskelligt i institutionerne. Selvom der peges på en mangel af pædagogisk refleksion i arbejdet med koncepter, viser nyere forskning af Christian Aabro, at pædagoger i anvendelsen af koncepter generelt “oversætter” koncepterne til deres egen praksis. Men hvordan denne oversættelse udfolder sig i praksis og i samspillet med
børnene er endnu ikke undersøgt. Aabros forskning, som anvender interview som metode, peger på, at der er behov for forskning om, hvorvidt pædagogerne forholder sig på samme måde i deres hverdagspraksis, som de giver udtryk for i samtalerne. Derfor vil vi i dette projekt gennemføre et etnografisk studie, hvor vi følger pædagogerne ud i praksis – dér hvor koncepterne anvendes i arbejdet med børnene. Undersøgelsesspørgsmål: Hvad kendetegner pædagogers dømmekraft i oversættelsen af koncepter i praksis, og hvad hhv. åbner og lukker
brugen af koncepter for for børn og pædagoger i dagtilbud?
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/03/2324/12/24