Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
The Animation Workshop/VIA UC (TAW) undersøger i samarbejde med Phenomenal Viborg, Science Museerne i Århus/Aarhus Universitet, AAlborg Universitet og virksomheden Creative Flow muligheden for produktion og fremvisning af 360 graders visuel videnskabsformidling på
Steno museets planetarium i Aarhus, samt tranformation af det visuelle materiale til mobile VR multi-user udstillinger som kan opsættes på festivaller, biblioteker og andre udstillingssteder. Produktionerne skal rejse og anvendes i mange forskellige formidlingssituationer. Målgruppen er den brede befolkning i rigsfællesskabet. Projektet vil benytte det unikke planetarielærred og mulighederne i VR verdener til at lave fængende visualiseringer, der inviterer publikum til at blive begravet i blomsterflor, rejse ind i en celle, eller helt ned på havets bund.
Fordelen ved 360 graders oplevelser er at den besøgende bliver nedsunket i et visuelt univers og bliver omfavnet af oplevelsen på en måde som man ikke gør med traditionel video. Formatet giver særligt gode forudsætninger for at inddrage og engagere publikum følelsesmæssigt, da man i en 360 graders oplevelse har fornemmelsen af selv at være tilstede i indholdet.
I 2021 påbegyndte vi research og ide-udvikling.
Steno museets planetarium i Aarhus, samt tranformation af det visuelle materiale til mobile VR multi-user udstillinger som kan opsættes på festivaller, biblioteker og andre udstillingssteder. Produktionerne skal rejse og anvendes i mange forskellige formidlingssituationer. Målgruppen er den brede befolkning i rigsfællesskabet. Projektet vil benytte det unikke planetarielærred og mulighederne i VR verdener til at lave fængende visualiseringer, der inviterer publikum til at blive begravet i blomsterflor, rejse ind i en celle, eller helt ned på havets bund.
Fordelen ved 360 graders oplevelser er at den besøgende bliver nedsunket i et visuelt univers og bliver omfavnet af oplevelsen på en måde som man ikke gør med traditionel video. Formatet giver særligt gode forudsætninger for at inddrage og engagere publikum følelsesmæssigt, da man i en 360 graders oplevelse har fornemmelsen af selv at være tilstede i indholdet.
I 2021 påbegyndte vi research og ide-udvikling.
Kort titel | Sci-Vi 360 |
---|---|
Status | Afsluttet |
Effektiv start/slut dato | 01/04/21 → 31/01/24 |
Samarbejdspartnere
- Creative Flow (Projektpartner)
- Aarhus Universitet (Medansøger)
- Professionshøjskolen UCN (Projektpartner)
- Phenomenal Viborg (Medansøger)
- Aalborg Universitet
Emneord
- Medier, kommunikation og sprog
- Sci Vi
- visuel videnskabskommunikation
- visuel videnskabsformidling
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Sci- Vi Community
Søndergaard, S. (Projektleder), Sabra, J. B. (Projektdeltager), Végső, Á. (Projektdeltager) & Vistisen, P. (Projektleder)
01/01/18 → 01/01/25
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation