Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektet drejer sig om tre forhold:
1) Refleksiv praksislæring. Udvikling af UCNs læringstilgang ”Refleksiv praksislæring” med særligt fokus på ny vejledningsdidaktik i studieaktivitetsmodellens kategorier 1 og 2. Vejledningsdidaktikken skal beskrive forskellige vejledningsformer og med forskellig typer af deltagelse af studerende og undervisere samt sammenhænge med andre typer af undervisningsaktiviteter – og dermed afsøges ”det udvidede undervisningsbegreb”.
2) De studerendes læringsmiljø. At styrke - kvantitativt og kvalitativt - de studerendes læringsmiljø gennem et øget samvær mellem studerende og undervisere i hhv. læreruddannelsen og pædagoguddannelsen igennem et struktureret uddannelsesudvikling, der bidrager til en varig forandring i uddannelsernes undervisnings- og vejledningsforståelse og -praksis.
3) Datainformeret uddannelsesudvikling. At højne den metodiske systematik i uddannelsesudvikling. Projektets intension er at gøre forsøg med indsatsteori (EVA, 2012). Det betyder større brug af både af den kvantitative ledelsesinformation samt resultater i STU og Uddannelseszoom samt anvende viden og teori om vejledning og feedback (FoU-programmet: Professionsudvikling) i udvikling af transformative hypoteser for uddannelsesudvikling.
1) Refleksiv praksislæring. Udvikling af UCNs læringstilgang ”Refleksiv praksislæring” med særligt fokus på ny vejledningsdidaktik i studieaktivitetsmodellens kategorier 1 og 2. Vejledningsdidaktikken skal beskrive forskellige vejledningsformer og med forskellig typer af deltagelse af studerende og undervisere samt sammenhænge med andre typer af undervisningsaktiviteter – og dermed afsøges ”det udvidede undervisningsbegreb”.
2) De studerendes læringsmiljø. At styrke - kvantitativt og kvalitativt - de studerendes læringsmiljø gennem et øget samvær mellem studerende og undervisere i hhv. læreruddannelsen og pædagoguddannelsen igennem et struktureret uddannelsesudvikling, der bidrager til en varig forandring i uddannelsernes undervisnings- og vejledningsforståelse og -praksis.
3) Datainformeret uddannelsesudvikling. At højne den metodiske systematik i uddannelsesudvikling. Projektets intension er at gøre forsøg med indsatsteori (EVA, 2012). Det betyder større brug af både af den kvantitative ledelsesinformation samt resultater i STU og Uddannelseszoom samt anvende viden og teori om vejledning og feedback (FoU-programmet: Professionsudvikling) i udvikling af transformative hypoteser for uddannelsesudvikling.
Lægmandssprog
Projektet drejer sig om tre forhold:
1) Refleksiv praksislæring. Udvikling af UCNs læringstilgang ”Refleksiv praksislæring” med særligt fokus på ny vejledningsdidaktik i studieaktivitetsmodellens kategorier 1 og 2. Vejledningsdidaktikken skal beskrive forskellige vejledningsformer og med forskellig typer af deltagelse af studerende og undervisere samt sammenhænge med andre typer af undervisningsaktiviteter – og dermed afsøges ”det udvidede undervisningsbegreb”.
2) De studerendes læringsmiljø. At styrke - kvantitativt og kvalitativt - de studerendes læringsmiljø gennem et øget samvær mellem studerende og undervisere i hhv. læreruddannelsen og pædagoguddannelsen igennem et struktureret uddannelsesudvikling, der bidrager til en varig forandring i uddannelsernes undervisnings- og vejledningsforståelse og -praksis.
3) Datainformeret uddannelsesudvikling. At højne den metodiske systematik i uddannelsesudvikling. Projektets intension er at gøre forsøg med indsatsteori (EVA, 2012). Det betyder større brug af både af den kvantitative ledelsesinformation samt resultater i STU og Uddannelseszoom samt anvende viden og teori om vejledning og feedback (FoU-programmet: Professionsudvikling) i udvikling af transformative hypoteser for uddannelsesudvikling.
1) Refleksiv praksislæring. Udvikling af UCNs læringstilgang ”Refleksiv praksislæring” med særligt fokus på ny vejledningsdidaktik i studieaktivitetsmodellens kategorier 1 og 2. Vejledningsdidaktikken skal beskrive forskellige vejledningsformer og med forskellig typer af deltagelse af studerende og undervisere samt sammenhænge med andre typer af undervisningsaktiviteter – og dermed afsøges ”det udvidede undervisningsbegreb”.
2) De studerendes læringsmiljø. At styrke - kvantitativt og kvalitativt - de studerendes læringsmiljø gennem et øget samvær mellem studerende og undervisere i hhv. læreruddannelsen og pædagoguddannelsen igennem et struktureret uddannelsesudvikling, der bidrager til en varig forandring i uddannelsernes undervisnings- og vejledningsforståelse og -praksis.
3) Datainformeret uddannelsesudvikling. At højne den metodiske systematik i uddannelsesudvikling. Projektets intension er at gøre forsøg med indsatsteori (EVA, 2012). Det betyder større brug af både af den kvantitative ledelsesinformation samt resultater i STU og Uddannelseszoom samt anvende viden og teori om vejledning og feedback (FoU-programmet: Professionsudvikling) i udvikling af transformative hypoteser for uddannelsesudvikling.
Nøgleresultater
Mål:
1. Øge samværstid i LU og PU med 5 % i forhold til indberetningen til Uddannelseszoom i 2019
2. Fastholde nuværende niveau (2017) i STU for studietilfredshed og studieglæde i LU og PU i en pædagogisk forandringstid
3. Udvikle de studerendes positive oplevelse af feedback (opfølgning af STU 2019)
4. Gennemførelse af et større (42) antal systematiske eksperimenter med ny vejledningsdidak-tik i LU og PU
1. Øge samværstid i LU og PU med 5 % i forhold til indberetningen til Uddannelseszoom i 2019
2. Fastholde nuværende niveau (2017) i STU for studietilfredshed og studieglæde i LU og PU i en pædagogisk forandringstid
3. Udvikle de studerendes positive oplevelse af feedback (opfølgning af STU 2019)
4. Gennemførelse af et større (42) antal systematiske eksperimenter med ny vejledningsdidak-tik i LU og PU
Kort titel | Stærke Læringsmiljøer |
---|---|
Status | Afsluttet |
Effektiv start/slut dato | 03/01/18 → 31/12/20 |
Samarbejdspartnere
- Professionshøjskolen UCN (Projektpartner) (leder)
- VIA University College
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Ledelse, organisationsudvikling og innovation
- læring og didaktik
Projekter
- 2 Afsluttet
-
Programmet Refleksiv Praksislæring
Horn, L. H. (Projektleder) & Georgsen, M. (Projektdeltager)
01/08/18 → 31/12/21
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Professionsudvikling og uddannelsesforskning
Dau, S. (Projektleder), Kirkegaard, P. O. (Projektleder) & Geisnæs, D. (Projektleder)
01/01/14 → 01/01/22
Projekter: Projekt › Forskning