Projekt Stærke Læringsmiljøer

Projektdetaljer

Beskrivelse

Projektet drejer sig om tre forhold:
1) Refleksiv praksislæring. Udvikling af UCNs læringstilgang ”Refleksiv praksislæring” med særligt fokus på ny vejledningsdidaktik i studieaktivitetsmodellens kategorier 1 og 2. Vejledningsdidaktikken skal beskrive forskellige vejledningsformer og med forskellig typer af deltagelse af studerende og undervisere samt sammenhænge med andre typer af undervisningsaktiviteter – og dermed afsøges ”det udvidede undervisningsbegreb”.
2) De studerendes læringsmiljø. At styrke - kvantitativt og kvalitativt - de studerendes læringsmiljø gennem et øget samvær mellem studerende og undervisere i hhv. læreruddannelsen og pædagoguddannelsen igennem et struktureret uddannelsesudvikling, der bidrager til en varig forandring i uddannelsernes undervisnings- og vejledningsforståelse og -praksis.
3) Datainformeret uddannelsesudvikling. At højne den metodiske systematik i uddannelsesudvikling. Projektets intension er at gøre forsøg med indsatsteori (EVA, 2012). Det betyder større brug af både af den kvantitative ledelsesinformation samt resultater i STU og Uddannelseszoom samt anvende viden og teori om vejledning og feedback (FoU-programmet: Professionsudvikling) i udvikling af transformative hypoteser for uddannelsesudvikling.

Lægmandssprog

Projektet drejer sig om tre forhold:
1) Refleksiv praksislæring. Udvikling af UCNs læringstilgang ”Refleksiv praksislæring” med særligt fokus på ny vejledningsdidaktik i studieaktivitetsmodellens kategorier 1 og 2. Vejledningsdidaktikken skal beskrive forskellige vejledningsformer og med forskellig typer af deltagelse af studerende og undervisere samt sammenhænge med andre typer af undervisningsaktiviteter – og dermed afsøges ”det udvidede undervisningsbegreb”.
2) De studerendes læringsmiljø. At styrke - kvantitativt og kvalitativt - de studerendes læringsmiljø gennem et øget samvær mellem studerende og undervisere i hhv. læreruddannelsen og pædagoguddannelsen igennem et struktureret uddannelsesudvikling, der bidrager til en varig forandring i uddannelsernes undervisnings- og vejledningsforståelse og -praksis.
3) Datainformeret uddannelsesudvikling. At højne den metodiske systematik i uddannelsesudvikling. Projektets intension er at gøre forsøg med indsatsteori (EVA, 2012). Det betyder større brug af både af den kvantitative ledelsesinformation samt resultater i STU og Uddannelseszoom samt anvende viden og teori om vejledning og feedback (FoU-programmet: Professionsudvikling) i udvikling af transformative hypoteser for uddannelsesudvikling.

Nøgleresultater

Mål:
1. Øge samværstid i LU og PU med 5 % i forhold til indberetningen til Uddannelseszoom i 2019
2. Fastholde nuværende niveau (2017) i STU for studietilfredshed og studieglæde i LU og PU i en pædagogisk forandringstid
3. Udvikle de studerendes positive oplevelse af feedback (opfølgning af STU 2019)
4. Gennemførelse af et større (42) antal systematiske eksperimenter med ny vejledningsdidak-tik i LU og PU
Kort titelStærke Læringsmiljøer
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato03/01/1831/12/20

Samarbejdspartnere

  • Professionshøjskolen UCN (Projektpartner) (leder)
  • VIA University College

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Ledelse, organisationsudvikling og innovation
  • læring og didaktik