Projektdetaljer
Beskrivelse
Nærværende projekt om undervisningsbaseret forskning inddrager studerendes praksisperspektiver i den videnskabelige proces omkring udvikling og validering af et spørgeskema. Spørgeskemaet har til hensigt at måle socialrådgiverfaglig professionsidentitet herunder socialrådgiveres kommunikation og borgerinddragelse; nærmere bestemt ved mestring eller tiltro til egne evner, dels for at udøve socialrådgiverfaget og dels for at kommunikere borgercentreret.
På engelsk hedder spørgeskemaet: ”The Self-efficacy in Citizen Centeredness Questionnaire” (SECCQ).
SECCQ består af 27 spørgsmål, der fordeler sig på 3 dimensioner for mestring af socialrådgiverprofessionen, samt evner for at kommunikere borgercentreret. De 3 dimensioner er; 1 – Udforskning af borgerens perspektiv; 2 – Samarbejde om information og beslutninger; 3 – Håndtering af kommunikative udfordringer. Projektet inddrager socialrådgiverstuderende på uddannelsen i Aarhus.
Projektet finder sted i forlængelse et VIA Innolab forløb (efteråret 2016), og udføres i samarbejde med de studerende på modul 8 (foråret 2017 og frem). På modul 8 er de studerende netop vendt tilbage efter et længerevarende praktikforløb, og de oplever ofte at praksisnære og akademiske udfordringer kan være svære at forene.
Derfor handler projektet også om, at hjælpe de studerende til, at se sammenhænge mellem akademiske aktiviteter på den ene side og socialrådgiverfagets praksis på den anden side. Men som anskueliggjort ovenfor handler projektet først og fremmest om at inddrage de studerende i forskningsprocessen, ikke mindst i form af et interviewseminar, hvor de studerende videreudvikler deres egen professionsidentitet. Alt sammen er i overensstemmelse med læringsmålene for modul 8.
På engelsk hedder spørgeskemaet: ”The Self-efficacy in Citizen Centeredness Questionnaire” (SECCQ).
SECCQ består af 27 spørgsmål, der fordeler sig på 3 dimensioner for mestring af socialrådgiverprofessionen, samt evner for at kommunikere borgercentreret. De 3 dimensioner er; 1 – Udforskning af borgerens perspektiv; 2 – Samarbejde om information og beslutninger; 3 – Håndtering af kommunikative udfordringer. Projektet inddrager socialrådgiverstuderende på uddannelsen i Aarhus.
Projektet finder sted i forlængelse et VIA Innolab forløb (efteråret 2016), og udføres i samarbejde med de studerende på modul 8 (foråret 2017 og frem). På modul 8 er de studerende netop vendt tilbage efter et længerevarende praktikforløb, og de oplever ofte at praksisnære og akademiske udfordringer kan være svære at forene.
Derfor handler projektet også om, at hjælpe de studerende til, at se sammenhænge mellem akademiske aktiviteter på den ene side og socialrådgiverfagets praksis på den anden side. Men som anskueliggjort ovenfor handler projektet først og fremmest om at inddrage de studerende i forskningsprocessen, ikke mindst i form af et interviewseminar, hvor de studerende videreudvikler deres egen professionsidentitet. Alt sammen er i overensstemmelse med læringsmålene for modul 8.
Emneord
- Socialt arbejde og sociale forhold