Psykologisk informeret fysioterapi på grunduddannelsen i fysioterapi. Et kvalitetsudviklingsprojekt af fysioterapeutisk uddannelsespraksis .

Projektdetaljer

Beskrivelse

Kroniske smerter udgør en betydelig udfordring både for individets livskvalitet og samfundsøkonomien. Det anslås, at mellem 20-25% af voksne i den vestlige verden lider af kroniske smerter. En vigtig erkendelse i smerteforskningen er den tætte sammenhæng mellem fysisk og psykisk velbefindende. Fysioterapeuter spiller en central rolle i behandlingen af kroniske smerter, men mange mangler kompetencer og selvtillid til at håndtere de psykologiske aspekter af smertelidelser.

Grunduddannelsen i Fysioterapi på University College Nordjylland (UCN), har et ønske om at påbegynde et projekt med formålet om at implementere og evaluere et undervisningsforløb på 5. og 6.semester med fokus på psykologisk informeret fysioterapi.

Projektet planlægges som et udviklingsprojekt af fysioterapeutisk uddannelsespraksis, med fokus på implementering af det forsknings og evidensbaserede undervisnings- og supervisionsforløb Psychologically Informed Collaborative Conversations (PIC-C) ​(10)​. PIC-C har til formål at øge fysioterapeutens tillid til egen kompetence relateret til en psykologisk informeret tilgang til borgere med smerter.

Projektet vil følge retningslinjerne fra Standards for QUality Improvement Reporting Excellence in Education (SQUIRE-EDU) og omfatte tre faser: 1) Teoretisk tilpasning og baseline etablering. Her vil vi tilpasse PIC-C til grunduddannelsen i fysioterapi på UCN og etablere en baseline for evalueringen af projektets indflydelse på de studerendes kompetencer og praksis. 2) Udvikling af undervisningscurriculum gennem PLAN-DO-STUDY-ACT (PDSA) cirkler. Dette indebærer en iterativ proces med planlægning, gennemførelse, evaluering og tilpasning af undervisningsaktiviteterne baseret på studerendes og projektteamets evaluering. 3) Evaluering af implementeringen. Dette vil omfatte en vurdering af de studerendes kompetencer, selvtillid og integration af psykologisk informeret tilgang i deres fysioterapeutiske praksis.
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato05/08/2430/06/26

Samarbejdspartnere

Emneord

  • forskning
  • implementering
  • fysioterapi
  • fysioterapeutuddannelsen