Projektdetaljer
Beskrivelse
Pusterummet er et træningstilbud, der bliver udbudt i et samarbejde mellem UCC’s fysioterapeutuddannelse og Kræftens Bekæmpelse i Hillerød. Det overordnede formål med projektet er at få viden om, hvordan fysioterapeuter kan optimere deres metodik og didaktik i rehabilitering af kræftramte og på den måde opkvalificere den palliative indsats. Træning og genoptræningsforløb er vigtige elementer i det fysioterapeutiske virke. Med afsæt i fysioterapeutisk praksis ønsker vi at belyse, hvilke læringsperspektiver der kan være ud fra borgernes oplevelser. Med andre ord skal dette projekt give indsigt i, hvad dét fysioterapeuten gør, gør ved hver enkelt af de personer, som deltager i forløbet.
MENINGSFULD KROPSLIG OPMÆRKSOMHED
Træningen i Pusterummet er bygget op ud fra den grundlæggende tanke og didaktiske overvejelse, at træning ikke kun er naturvidenskabeligt evidensbaseret. Vi arbejder samtidig med en kropslig opmærksomhed som en meningsfuld og eksistentiel betydning i borgernes sygdomsforløb.Netop denne specialiserede tilgang synes at være en succes – og meningsfuld. Projektet arbejder med den grundlæggende antagelse, at borgeren er et subjekt med kompetence til at medvirke, erfare og reflektere. Det er det, vi ønsker at sætte fokus på og få viden om i dette udviklingsprojekt. Studerende medvirker i projektet og står for dele af undervisningen under supervision. De studerendes læringsrum er også i fokus. Projektet skal kvalificeres teoretisk og metodisk undervejs, men det metodiske afsæt er i kvalitativ metode i form af observation og fokusgruppeinterview. Desuden inddrages bachelorstuderende i projektet i det omfang, det er muligt. Det teoretiske afsæt vil primært omhandle kropssociologi og humanistisk palliation.
MENINGSFULD KROPSLIG OPMÆRKSOMHED
Træningen i Pusterummet er bygget op ud fra den grundlæggende tanke og didaktiske overvejelse, at træning ikke kun er naturvidenskabeligt evidensbaseret. Vi arbejder samtidig med en kropslig opmærksomhed som en meningsfuld og eksistentiel betydning i borgernes sygdomsforløb.Netop denne specialiserede tilgang synes at være en succes – og meningsfuld. Projektet arbejder med den grundlæggende antagelse, at borgeren er et subjekt med kompetence til at medvirke, erfare og reflektere. Det er det, vi ønsker at sætte fokus på og få viden om i dette udviklingsprojekt. Studerende medvirker i projektet og står for dele af undervisningen under supervision. De studerendes læringsrum er også i fokus. Projektet skal kvalificeres teoretisk og metodisk undervejs, men det metodiske afsæt er i kvalitativ metode i form af observation og fokusgruppeinterview. Desuden inddrages bachelorstuderende i projektet i det omfang, det er muligt. Det teoretiske afsæt vil primært omhandle kropssociologi og humanistisk palliation.
Kort titel | Pusterummet |
---|---|
Status | Afsluttet |
Effektiv start/slut dato | 28/08/17 → 31/01/20 |
Emneord
- træning
- kræftpatienter
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.