Projektdetaljer
Beskrivelse
Vi læser i stigende grad tekster via digitale medier, og det ændrer måden, vi læser på. Smartphones og tablets giver læserne forskellige interfaces, som kan aktivere flere sanser. Det giver anderledes læseoplevelser, når læserne både skal læse, lytte, se og røre. Projektet vil i en skolekontekst undersøge, hvad der karakteriserer multisensorisk læsning. Dette sker bl.a. gennem empiriske studier af didaktiske muligheder ved konkrete læsepraksisser, blandt andet lydbogslæsning og digital læsning, hvor flere sanser aktiveres.
Projektet ønsker at gentænke læseaktiviteten og udvikle multisensoriske læsningskompetencer hos skolebørn, hvilket potentielt kan bidrage til at øge børnenes digitale kompetencer, deres læselyst, engagement i læsningen samt styrke deres faglige selvtillid – dvs. også læsere med negative oplevelser af egne læsekompetencer.
Samtidig udfordrer projektet ideen om, at læsning foregår bedst via visuel 'deepreading' og ønsker at udforske de oplevelses- og læringsmæssige fordele ved at tilgå tekster taktilt, interaktivt og lydligt.
Projektet ønsker at gentænke læseaktiviteten og udvikle multisensoriske læsningskompetencer hos skolebørn, hvilket potentielt kan bidrage til at øge børnenes digitale kompetencer, deres læselyst, engagement i læsningen samt styrke deres faglige selvtillid – dvs. også læsere med negative oplevelser af egne læsekompetencer.
Samtidig udfordrer projektet ideen om, at læsning foregår bedst via visuel 'deepreading' og ønsker at udforske de oplevelses- og læringsmæssige fordele ved at tilgå tekster taktilt, interaktivt og lydligt.
Status | Igangværende |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/02/19 → 03/04/23 |
Links | https://projects.au.dk/reading-between-media/ |
Samarbejdspartnere
- Aarhus Universitet (leder)
- Malmö University
Emneord
- læsning
- medier
- multi-sensorial
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.