Projektdetaljer
Beskrivelse
ph.d. projekt
Hvad vil det sige at pædagogik er en åndsvidenskab (human science, geisteswissenschaft)? Hvad betyder det at pædagogik også altid handler om subjektivering - og ikke kun om socialisering og kvalificering? Tilgodeses denne dimension i pædagoguddannelsen? Hvad betyder denne dimension for pædagogers faglige identitet? Hvis denne dimension hverken teoretisk eller praktisk tilgodeses ret systematisk i pædagoguddannelsen, hvordan kan vi så forvente at pædagoger tilgodeser den i deres arbejde?
Projektet tager afsæt i en åndsvidenskabelig tilgang der går ud fra det erkendende og handlende subjekts situerethed, og dermed dets indfældethed i verden. Det inddrager såvel pædagogisk filosofi som undersøgelser og eksperimenter som veje til øget erkendelse.
Hvad vil det sige at pædagogik er en åndsvidenskab (human science, geisteswissenschaft)? Hvad betyder det at pædagogik også altid handler om subjektivering - og ikke kun om socialisering og kvalificering? Tilgodeses denne dimension i pædagoguddannelsen? Hvad betyder denne dimension for pædagogers faglige identitet? Hvis denne dimension hverken teoretisk eller praktisk tilgodeses ret systematisk i pædagoguddannelsen, hvordan kan vi så forvente at pædagoger tilgodeser den i deres arbejde?
Projektet tager afsæt i en åndsvidenskabelig tilgang der går ud fra det erkendende og handlende subjekts situerethed, og dermed dets indfældethed i verden. Det inddrager såvel pædagogisk filosofi som undersøgelser og eksperimenter som veje til øget erkendelse.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/01/12 → 30/06/15 |
Emneord
- teori-praksis
- differencen mellem teori og praksis
- åndsvidenskabelig pædagogik
- hermeneutiek
- fænomenologisk tilgang
- narrativitet
- kundskabsværksted
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.