Refleksion in the social professions -a comparative analyses between Denmark and UK

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    Dansk titel: Refleksion i de sociale professioner – en komparativ undersøgelse mellem britiske sociale arbejder og danske pædagoger

    Dette Ph.d.-studie har til formål at undersøge refleksion i praksis med henblik på at udvikle viden om refleksion i de sociale professioner. Der er tale om en kvalitativ komparativ undersøgelse af henholdsvis britiske sociale arbejders og danske pædagogers refleksive praksisser i hverdagen. Studiet tager afsæt i konkrete hverdagssituationer i professional praksis -hverdagssituationer der har provokeret/krævet/opfordret til refleksion. Disse situationer undersøges med henblik på at få svar på følgende spørgsmål:
    - Hvad er refleksion?
    - Hvad kendetegner situationer der kalder på refleksion?
    - Hvordan kan man udvikle det refleksive rum i organisationen?
    - Hvordan kan professionsuddannelse bidrage til at optimere refleksionskompetencer hos kommende professionelle praktikere?

    Der er tale om et engelsksproget studie Ph.d.-studiet, som er forankret ved University of Portsmouth, School of Sociology and education, Faculty of Humanities and Social Sciences. Deadline for studiet er Februar 2023

    Lægmandssprog

    Dette igangværende Phd-studie undersøger hvordan professionelle der arbejder med udsatte børn og unge, lærer at reflekterer i praksis.

    Nøgleresultater

    Resultater er først på plads i Feb 2023
    Kort titelRefleksion in the social professions
    StatusIgangværende
    Effektiv start/slut dato01/02/1731/12/22

    Emneord

    • Socialt arbejde og sociale forhold
    • Børn og unge
    • Ledelse, organisationsudvikling og innovation