Relationskompetence og trivsel i folkeskolen - ledelse, lærere, elever

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    Dette forskningsprojekt følger et eksternt efteruddannelsesprojekt i danske folkeskoler og dagtilbud. Projektet fokuserer på lærernes relationskompetence i samspil med skolernes organisatoriske rammer, gennem skolespecifik evaluering af lærernes oplevelse af skolehverdagen og individuel samspil med elever (relationskompetence).

    Som underprojekt (forår-efterår 2019) udforskes derudover nye metoder for at iagttage børn og unges oplevelse af det relationelle samspil i undervisningen (som relevant dimension af børnenes trivsel i skolen).

    Nøgleresultater

    1. Udvikling af spørgeskema til skolespecifik evaluering af lærernes trivsel (som ledelses- og skoleudviklingsværktøj) for at muliggøre en aktiv udvikling af skolernes rammer og forudsætninger for, at lærerne kan agere relationskompetent.
    2. Følgeforskning på effekten af relationskompetence-efteruddannelse i folkeskolen.
    3. Udvikling af anbefalinger og nye værktøjer og former for iagttagelse af elevers trivsel i folkeskolen
    Kort titelRelationskompetence i folkeskolen
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato01/09/1731/10/20

    Samarbejdspartnere

    • Louise Klinge Relationskompetence (Projektpartner) (leder)

    Emneord

    • pædagogisk iagttagelse
    • børns trivsel
    • folkeskolen
    • relationskompetence
    • evaluering
    • Ledelse, organisationsudvikling og innovation
    • evalueringsdesign
    • skoleudvikling
    • lærere
    • lærernes trivsel