Den sygeplejefaglige begrebsramme Fundamental of Care (FoC) inddrages i stigende grad i curricula på sygeplejerskeuddannelser verden over, eksempelvis i lande som Australien, Canada, Danmark, England, Italien, Norge og Sverige. Forskning fremhæver bland an-det en række positive resultater i forhold til studerendes læring og forståelse af sygepleje, herunder styrket kritisk refleksion, et fælles sprog for sygepleje i teoretiske og kliniske undervisningsmiljøer, øget fokus på patienternes behov samt relationens betydning for at kunne imødekomme fysiske og psykosociale behov.
Et systematisk review vil kunne afdække og sammenfatte den nyeste forskning omkring begrebsrammen FoC’s anvendelse i en uddannelsesmæssig kontekst og identificere eventuelle ændringer eller nye perspektiver i en uddannelsesmæssig kontekst. Resultaterne vil give indsigt i, hvordan FoC kan inddrages på sygeplejerskeuddannelsen og hvordan/om rammen bidrager til studerendes læring både i teoretiske og kliniske undervisningsmiljøer. Derudover vil reviewet bidrage til en øget forståelse at, hvordan FoC rammen kan styrke uddannelsen og forberede sygeplejersker til at yde bedst mulig sygepleje efter endt uddannelse.
Formålet med projektet er at samle evidensen for inddragelse af den sygeplejefaglige begrebs-ramme Fundamentals of Care i en uddannelsesmæssig kontekst.