Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Følgeforskningsprojekt i ramme af læreruddannelsesindsatsen i det storskala
nationale initiativ NAFA (https://nafa.nu) Læreruddannelsesindsatsens. Forskningen følger arbejdet i NAFAs professionelle læringsfællesskaber (PLF) relateret til PLF’ernes arbejde med tema 3: "Teknologisk dannelse i naturfag". Projektet er en forsættelse af følgeforskningen knyttet til NAFAs Tema 1 og 2. (se nærmere i projektbeskrivelse samt tillæg).
Formålet er at undersøge PLFérnes potentiale for bevidst og systematisk at styrke den dobbelte didaktiske dimension med fokus på at integrere teknologisk dannelse i naturfagsundervisningen (se nærmere i projektbeskrivelse samt tillæg).
De overordnede forskningsspørgsmål er fortsat de følgende, formuleret under fase 1, men med præciserende tilføjelser knyttet til fase 3:
RQ1: Hvordan organiseres og begrundes det fortsatte PLF-arbejde, og på hvilke måder arbejdes der videre med erfaringer fra PLF-arbejdet fra tema 1 og 2 og med de artefakter/materialer, der udvikles på tværs i NAFA/CESE?
RQ2: Hvilken betydning får PLF-arbejdet for:
a)Samarbejds-, forskning/udviklings- og undervisningspraksisser i naturfaglig læreruddannelse?
b)Læreruddannernes professionelle udbytte og professionelle agency?
c)Grundskolelærere og lærerstuderende: Hvordan inddrages og positioneres de, og hvilke typer af udbytter og udfordringer fremhæver de?
RQ3: Teknologisk dannelse i naturfag
a)Hvilke elementer af teknologisk dannelse opleves som meningsfuldt for læreruddannere at inddrage i egen praksis omkring naturfagsundervisningen?
b)Hvordan udvikles (og evt. forandres) læreruddannernes perspektiv på teknologisk dannelse i naturfag gennem tema-perioden?
c)Hvordan kan Q-metode som didaktisk-refleksivt værktøj anvendes som et tænkeredskab/refleksionsrum (læreruddannere imellem og mellem læreruddannere og lærerstuderende) i relation til teknologisk dannelse i naturfag?
nationale initiativ NAFA (https://nafa.nu) Læreruddannelsesindsatsens. Forskningen følger arbejdet i NAFAs professionelle læringsfællesskaber (PLF) relateret til PLF’ernes arbejde med tema 3: "Teknologisk dannelse i naturfag". Projektet er en forsættelse af følgeforskningen knyttet til NAFAs Tema 1 og 2. (se nærmere i projektbeskrivelse samt tillæg).
Formålet er at undersøge PLFérnes potentiale for bevidst og systematisk at styrke den dobbelte didaktiske dimension med fokus på at integrere teknologisk dannelse i naturfagsundervisningen (se nærmere i projektbeskrivelse samt tillæg).
De overordnede forskningsspørgsmål er fortsat de følgende, formuleret under fase 1, men med præciserende tilføjelser knyttet til fase 3:
RQ1: Hvordan organiseres og begrundes det fortsatte PLF-arbejde, og på hvilke måder arbejdes der videre med erfaringer fra PLF-arbejdet fra tema 1 og 2 og med de artefakter/materialer, der udvikles på tværs i NAFA/CESE?
RQ2: Hvilken betydning får PLF-arbejdet for:
a)Samarbejds-, forskning/udviklings- og undervisningspraksisser i naturfaglig læreruddannelse?
b)Læreruddannernes professionelle udbytte og professionelle agency?
c)Grundskolelærere og lærerstuderende: Hvordan inddrages og positioneres de, og hvilke typer af udbytter og udfordringer fremhæver de?
RQ3: Teknologisk dannelse i naturfag
a)Hvilke elementer af teknologisk dannelse opleves som meningsfuldt for læreruddannere at inddrage i egen praksis omkring naturfagsundervisningen?
b)Hvordan udvikles (og evt. forandres) læreruddannernes perspektiv på teknologisk dannelse i naturfag gennem tema-perioden?
c)Hvordan kan Q-metode som didaktisk-refleksivt værktøj anvendes som et tænkeredskab/refleksionsrum (læreruddannere imellem og mellem læreruddannere og lærerstuderende) i relation til teknologisk dannelse i naturfag?
Status | Igangværende |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/08/24 → 31/12/25 |
Links | https://ucviden.ucn.dk/admin/editor/dk/atira/pure/modules/unifiedprojectmodel/external/model/project/editor/upmprojecteditor.xhtml?scheme=&type=&id=111014668 https://www.ucviden.dk/da/projects/samarbejde-om-udvikling-i-læreruddannelsens-naturfagsundervisning |
Samarbejdspartnere
- UC SYD (Projektpartner) (leder)
- Aalborg Universitet (Projektpartner)
- VIA University College (Projektpartner)
- Københavns Professionshøjskole (Projektpartner)
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Samarbejde om udvikling i læreruddannelsens naturfagsundervisning med fokus på den dobbelt-didaktiske dimension (NAFA følgeforskning)
Petersen, N. A. I. (Projektleder), Nielsen, B. L. (Projektleder), Dolin, J. (Projektleder), Johannsen, B. F. (Projektleder), Auning, C. (Projektleder), Hansen, D. (Projektleder), Thyssen, M. R. (Projektleder) & Krarup, M.-L. (Projektleder)
01/03/22 → 31/12/24
Projekter: Projekt › Forskning