Samarbejde om udvikling i læreruddannelsens naturfagsundervisning med fokus på den dobbelt-didaktiske dimension og integration af teknologisk dannelse i naturfag (NAFA følgeforskning)

  • Petersen, Niels Anders Illemann (Projektleder)
  • Auning, Claus (Projektleder)
  • Bertel, Lykke Brogaard (Projektdeltager)
  • Nielsen, Birgitte Lund (Projektdeltager)
  • Lisborg, Sanne (Projektdeltager)
  • Krarup, Marie-Louise (Projektdeltager)
  • Hundahl, Camilla Guldborg (Projektdeltager)
  • Ejsing-Duun, Stine (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Beskrivelse

Følgeforskningsprojekt i ramme af læreruddannelsesindsatsen i det storskala
nationale initiativ NAFA (https://nafa.nu) Læreruddannelsesindsatsens. Forskningen følger arbejdet i NAFAs professionelle læringsfællesskaber (PLF) relateret til PLF’ernes arbejde med tema 3: "Teknologisk dannelse i naturfag". Projektet er en forsættelse af følgeforskningen knyttet til NAFAs Tema 1 og 2. (se nærmere i projektbeskrivelse samt tillæg).

Formålet er at undersøge PLFérnes potentiale for bevidst og systematisk at styrke den dobbelte didaktiske dimension med fokus på at integrere teknologisk dannelse i naturfagsundervisningen (se nærmere i projektbeskrivelse samt tillæg).

De overordnede forskningsspørgsmål er fortsat de følgende, formuleret under fase 1, men med præciserende tilføjelser knyttet til fase 3:
RQ1: Hvordan organiseres og begrundes det fortsatte PLF-arbejde, og på hvilke måder arbejdes der videre med erfaringer fra PLF-arbejdet fra tema 1 og 2 og med de artefakter/materialer, der udvikles på tværs i NAFA/CESE?
RQ2: Hvilken betydning får PLF-arbejdet for:
a)Samarbejds-, forskning/udviklings- og undervisningspraksisser i naturfaglig læreruddannelse?
b)Læreruddannernes professionelle udbytte og professionelle agency?
c)Grundskolelærere og lærerstuderende: Hvordan inddrages og positioneres de, og hvilke typer af udbytter og udfordringer fremhæver de?

RQ3: Teknologisk dannelse i naturfag
a)Hvilke elementer af teknologisk dannelse opleves som meningsfuldt for læreruddannere at inddrage i egen praksis omkring naturfagsundervisningen?
b)Hvordan udvikles (og evt. forandres) læreruddannernes perspektiv på teknologisk dannelse i naturfag gennem tema-perioden?
c)Hvordan kan Q-metode som didaktisk-refleksivt værktøj anvendes som et tænkeredskab/refleksionsrum (læreruddannere imellem og mellem læreruddannere og lærerstuderende) i relation til teknologisk dannelse i naturfag?
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/08/2431/12/25

Samarbejdspartnere

  • UC SYD (Projektpartner) (leder)
  • Aalborg Universitet (Projektpartner)
  • VIA University College (Projektpartner)
  • Københavns Professionshøjskole (Projektpartner)