Sammenhængende indsats omkring borgere med demens i et hverdagslivsperspektiv – med særligt fokus på etablering af Pårørendeskole og Marte Meo-metoden som refleksions- og læringsmetode

Projektdetaljer

Beskrivelse

Projektet etableres som del af samarbejdet i partnerskabsaftalen mellem Roskilde Kommune og UCSJ. Det konkrete projektarbejde med fokus på den sammenhængende indsats omkring borgere med demens med særligt fokus på pårørendeskole og Marte Meo-metoden udføres i regi af det EU Regionalfondsstøttede projekt ’Læring uden grænser’. Projektsamarbejdet supplerer dermed Roskilde Kommunes egne afdækkende og udviklende aktiviteter i forhold til demensområdet - og har særligt fokus på sammenhæng i indsatsen omkring den demente borger involverende både de professionelle, pårørende og civilsamfundet i øvrigt.
Der er to projekter i dette regi, det ene er ovenstående studie af undervisningsforløb på Pårørendeskolen, det andet er et større forskningsstudie om hverdagslivet for mennesker, som lever med demens tæt inde på livet. Vi har interviewet deltagere i Pårørendeskolen, dvs. ægtefæller og voksne børn af mennesker med demens og ægtepar, hvor en af ægtefællerne er blevet dement.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/09/1331/12/14

Samarbejdspartnere