Projektdetaljer
Beskrivelse
Integration på arbejdsmarkedet via kompetencegivende uddannelse er en prioriteret strategi for at integrere flygtninge og indvandrere i det danske samfund, og undersøgelser peger på, at der er behov for særlige indsatser, fordi
- færre unge med anden etnisk baggrund end etniske danske unge gennemfører en kompetencegivende uddannelse
- andelen af etniske minoritetsunge, som gennemfører en erhvervsuddannelse, er katastrofal lav
- etniske minoritetsunge har generelt sværere ved at få job - uanset om de har en kompetencegivende uddannelse eller ej.
Udfordringerne i vejledningsmiljøerne er store, når det gælder etniske unge, og vejlederne står med en vanskelig opgave for at bidrage til målet, at 95 % af en ungdomsårgang skal i uddannelse - heri også de etniske unge. Vejledning af unge etniske udfordrer vejlederen - der kaldes på interkulturelle kompetencer. Vejledningsteori og metode må tilpasses den enkelte, og når den unge står midt mellem to kulturer, er der andre perspektiver i spil, som vejlederen må kunne rumme og håndtere kvalificeret.
Projektet "Sammenhængende vejledning af etniske minoriteter" omfattede dels en kortlægning af erfaringerne hos alle de involverede parter, dels et komptenceudviklingsforløb og endelige en række lokale udviklingsprojekter.
I projektet deltog: Odense Tekniske Skole, Odense Produktions-Højskole, Fyns Pædagogseminarium, Ungdommens Uddannelsesvejledning Odense og Omegn, AMU Fyn, Kultur- og Socialforvaltningen Odense kommune samt Studievalg Fyn.
Projektets metoder og resultater er samlet i en række publikationer - se link nedenfor.
- færre unge med anden etnisk baggrund end etniske danske unge gennemfører en kompetencegivende uddannelse
- andelen af etniske minoritetsunge, som gennemfører en erhvervsuddannelse, er katastrofal lav
- etniske minoritetsunge har generelt sværere ved at få job - uanset om de har en kompetencegivende uddannelse eller ej.
Udfordringerne i vejledningsmiljøerne er store, når det gælder etniske unge, og vejlederne står med en vanskelig opgave for at bidrage til målet, at 95 % af en ungdomsårgang skal i uddannelse - heri også de etniske unge. Vejledning af unge etniske udfordrer vejlederen - der kaldes på interkulturelle kompetencer. Vejledningsteori og metode må tilpasses den enkelte, og når den unge står midt mellem to kulturer, er der andre perspektiver i spil, som vejlederen må kunne rumme og håndtere kvalificeret.
Projektet "Sammenhængende vejledning af etniske minoriteter" omfattede dels en kortlægning af erfaringerne hos alle de involverede parter, dels et komptenceudviklingsforløb og endelige en række lokale udviklingsprojekter.
I projektet deltog: Odense Tekniske Skole, Odense Produktions-Højskole, Fyns Pædagogseminarium, Ungdommens Uddannelsesvejledning Odense og Omegn, AMU Fyn, Kultur- og Socialforvaltningen Odense kommune samt Studievalg Fyn.
Projektets metoder og resultater er samlet i en række publikationer - se link nedenfor.
Samarbejdspartnere
- UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole (leder)
- Odense Kommune (Projektpartner)
- AMU Fyn (Projektpartner)
- Ungdommens Uddannelsesvejledning (Projektpartner)
- Syddansk Erhvervsskole (Projektpartner)
- Studievalg Fyn (Projektpartner)
- Elsesminde, Odense Produktions-Højskole (Projektpartner)
- Fyns Pædagogseminarium (Projektpartner)