Sektorsatsning om studieintensitet: Studiegrupper

  • Poulsgaard, Kirsten (Projektleder)

Projektdetaljer

Beskrivelse

Kommisorium
Professionshøjskolerne ser et behov for at fremme de studerendes arbejdsindsats og for at sætte klare rammer, der udfordrer og sikrer de studerendes faglige fordybelse. Endvidere ser professionshøjskolerne et behov for at professionalisere de studerendes samarbejdspraksis igennem uddannelsesforløbet, da de studerende skal uddannes til myndige fagprofessionelle, der samarbejder i teams og øvrige faglige fællesskaber. Det er derfor vigtigt, at de studerende allerede igennem deres studie opøver kompetence til at samarbejde. Flere professionshøjskoler har i de seneste år arbejdet med at udvikle og rammesætte de studerendes arbejde i studiegrupper, dels for at sikre faglig fordybelse, dels for at fremme de studerendes samarbejdskompetence i relation til lærerfaglige problemstillinger. LLN ønsker at kortlægge de landsdækkende erfaringer med dette arbejde og har derfor pr. 1/8-2018 nedsat en tværgående gruppe, med repræsentanter fra alle Professionshøjskoler i Danmark. Gruppen består af undervisere/studievejledere med særlig kompetence i relation til studiegruppearbejde. Målet er en professionalisering af de studerendes studiegruppearbejde og aktiviteten har et dobbelt didaktisk sigte: Professionalisering af studiegruppearbejdet i uddannelsen og forberedelse til teamsamarbejde i praksis.

I forbindelse med professionshøjskolerne 10 ambitioner for en bedre læreruddannelse, nedsættes derfor i LLN-regi en gruppe med repræsentanter fra alle læreruddannelser i Danmark. Dette sker med afsæt i et ønske om en fælles, national strategi for læreruddannelsernes arbejde med de studerendes fastholdelse, studieintensitet og samarbejdspraksis. Gruppens afsæt i de 10 ambitioner lægger sig i særlig grad op ad ambitionerne 2, 3, 6 og 10 og ud over dette afsæt, har gruppen en opgave med at involvere alle kategorier i den samlede studieaktivitetsmodel.
Gruppen nedsættes for en to-årig periode. Gruppens opgave er det første år: At afdække de indsatser, der pt foregår lokalt på de seks Professionshøjskoler i relation til studiegruppearbejde. På baggrund af en landsdækkende afdækning udarbejdes et inspirationskatalog, der gøres tilgængeligt for alle Professionshøjskoler. Gruppen udvikler endvidere forslag til kompetenceudvikling af undervisere. Endelig afholder gruppen en workshop på den landsdækkende læreruddannelseskonference i foråret 2019. På baggrund af erfaringerne fra år ét fremlægges juni 2019 forslag til LLN til fælles strategi på sektorniveau for år to.

Gruppens opdrag bliver i særlig grad at sætte fokus på følgende områder:
Opsamling af erfaring med arbejdet med studiegrupper lokalt
Igangsætte lokale prøvehandlinger
Udvikle et katalog med anbefalinger til studiegruppearbejde
Udarbejde forslag til kompetenceudvikling af undervisere
Afrapportere til LLN
Integrere den samlede sektor i arbejdet
Ad1. I efteråret 2018 opsamles lokale erfaringer med rammesætninger af studiegruppers arbejde på niveauerne ledelse, undervisere, studerende, studievejledning (administration). Gruppens medlemmer interviewer relevante aktører mellem gruppens møder.
Ad2/3. I foråret 2019 igangsættes:
Lokale prøvehandlinger på baggrund af gruppens evaluering af efterårets erfaringsopsamling på de enkelte uddannelser.
Udviklingen af et katalog med anbefalinger til studiegrupperne nationalt
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/08/1801/08/20

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • læring
  • professionsdidaktik
  • professionsuddannelser
  • studieintensitet