Projektdetaljer
Beskrivelse
Hvilken rolle kan fællesskabet spille for unges erfaring med efterskolen? Hvad forstår elever og lærere ved fællesskab?
Vejstrup Ungdomsskole har i samarbejde med Ungdomspædagogisk Viden og Udviklingscenter ved University College Lillebælt gennemført et selvevalueringsforløb, som med udgangspunkt i disse spørgsmål satte fokus på
- Elevernes tilvalg eller fravalg af skolen
- Skolens værdigrundlag
- Anvendelsen af begrebet fællesskab og
- Forventninger til skoleforløbet fra kommende elever og deres forældre.
En vigtig indsats i projektet var at foretage en afdækning af kommende elevers og forældres forventninger til et skoleophold på Vejstrup Ungdomsskole, en undersøgelse af elevernes oplevelser midtvejs i forløbet samt deres erfaringer ved afslutningen af opholdet på skolen.
Vejstrup Ungdomsskole har i samarbejde med Ungdomspædagogisk Viden og Udviklingscenter ved University College Lillebælt gennemført et selvevalueringsforløb, som med udgangspunkt i disse spørgsmål satte fokus på
- Elevernes tilvalg eller fravalg af skolen
- Skolens værdigrundlag
- Anvendelsen af begrebet fællesskab og
- Forventninger til skoleforløbet fra kommende elever og deres forældre.
En vigtig indsats i projektet var at foretage en afdækning af kommende elevers og forældres forventninger til et skoleophold på Vejstrup Ungdomsskole, en undersøgelse af elevernes oplevelser midtvejs i forløbet samt deres erfaringer ved afslutningen af opholdet på skolen.
Samarbejdspartnere
- UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole (leder)
- Vejstrup Efterskole (Projektpartner)