SeSam - Vi SEr SAMmen på undervisning og læring

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    Udvikling af lærerprofessionen med elementer af supervision bliver i
    mange sammenhænge anset som lovende. Pilotundersøgelsen går ud på
    at forberede et RCT-studie af to varianter af videostøttet supervision i
    grundskolen. Den ene variant (SeSam-LS) bygger på det japanske
    Lektions-Studie format og den anden (SeSam-CLASS) bygger på det
    amerikanske Classroom Assesment Scoring System (CLASS).
    Selvom supervision ikke er ukendt i Danmark, har den ofte lidt under mindst to
    iøjnefaldende svagheder: For det første en mangel på fælles systematik og for det andet et fælles veldefineret grundlag. Supervisionen har ofte været helt afhængig af den enkelte supervisor. Det er derfor oplagt at afprøve strukturerede og i højere grad ”ikke-lokale” supervisionsmetoder i Danmark, som nyder udbredelse og anerkendelse internationalt.
    Det afgørende er imidlertid at afdække, hvordansådanne supervisionsmetoder kan
    tilrettes en dansk undervisningskontekst og gennemføres med størst mulig
    læringsudbytte for eleverne.
    I projektet gennemgår deltagende lærere en halvårlig proces med to workshops og løbende samtale omkring deres egen undervisning.
    Undervisningssekvenser optages på video, som bliver udgangspunkt for samtaler med en sparringspartner fra professionshøjskolen. Samtalen relaterer sig dermed til et fastholdt konkret eksempel på praksis.
    Kort titelSeSam
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato01/01/1801/09/20