SKAPOS placerer sig i spændet mellem unges identitetsdannelse, kunst og kultur.
Projektet har som pilotforløb til hensigt at undersøge livshistoriske narrativer og skabende processers potentiale i styrkelsen af identitetsudviklingen blandt unge i 10. klasse, som på forskellig vis har brug for at finde egne styrker og værdier, der peger fremad mod videre uddannelses- og arbejdsliv. Omdrejningspunktet er samskabelsen af en subjektivt og kollektivt oplevet livshistorisk fortælling, som med kunstneriske virkemidler åbner for en ny fortælling hos de unge, som befinder sig i gruppen af potentielt udsatte.
Tese
Unge, der får mulighed for at mærke sig selv på et dybere niveau i gennem kunstneriske processers i fællesskab med andre, vil få styrket oplevelsen af være betydningsfuld. De kunstneriske processer skal støtte oplevelsen af en transformerende proces, hvor de unge finder ressourcen i sig selv, motivtion og mod til udannelses- og arbejdsvalg.
Metode
Art-based-research udvikles som kunstbaseret forskningsmetode til systematisk at undersøge betydningsfulde erfaringer både hos forskeren og hos de mennesker, som er involveret i et kunstnerisk projekt, som ligger ud over den rationelle tænkning.
SKAPOS vil udvikle og forankre viden i et projekt, der primært retter sig mod at understøtte potentielt udsatte unges uddannelsesparathed og sekundært understøtter kompetenceudvikling af lærere og pædagoger. Tesen er, at unge, der får mulighed for at mærke sig selv på et dybere niveau igennem kunstneriske processer i fællesskab med andre, vil få styrket oplevelsen af at være betydningsfuld.