Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Det professionelle arbejde med børns sprog starter i børnehaven og fortsætter i indskolingen. Flere undersøgelser peger imidlertid på, at vigtig information ofte går tabt i barnets overgange mellem dagtilbud og skole og senere mellem 0. klasse og 1. klasse. I dette projekt sættes der fokus på pædagoger, lærere og forældres oplevelser af samarbejdet om børns sprog. Projektet indledes af en kvantitativ afdækning (spørgeskema), som efterfølges af en kvalitativ udforskning (observationer af sprogarbejde og interviews med pædagoger, lærere og forældre).
Projektet består af to delprojekter, som fokuserer på henholdsvis overgangen mellem børnehave og skole og overgangen mellem 0. klasse og 1. klasse. I dette projekt rettes opmærksomheden mod overgangen mellem 0. klasse og 1. klasse. Projektet undersøger, hvordan og i hvilket omfang skriftsproglig opmærksomhed inddrages i børnehavens hverdag, og hvorvidt og hvordan arbejdet med en eventuel "skriftsproglig stemthed” fra 0. klasse videreføres i 1. klasse.
Der fokuseres på skoler i Skive Kommune, og lærerstuderende fra Læreruddannelsen i Skive deltager i projektet som led i deres uddannelse.
Projektet består af to delprojekter, som fokuserer på henholdsvis overgangen mellem børnehave og skole og overgangen mellem 0. klasse og 1. klasse. I dette projekt rettes opmærksomheden mod overgangen mellem 0. klasse og 1. klasse. Projektet undersøger, hvordan og i hvilket omfang skriftsproglig opmærksomhed inddrages i børnehavens hverdag, og hvorvidt og hvordan arbejdet med en eventuel "skriftsproglig stemthed” fra 0. klasse videreføres i 1. klasse.
Der fokuseres på skoler i Skive Kommune, og lærerstuderende fra Læreruddannelsen i Skive deltager i projektet som led i deres uddannelse.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/08/10 → 31/12/11 |
Emneord
- sprogtilegnelse
- skriftsprogstilegnelse
- indskoling
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Det professionelle samarbejde om børns sprog i overgangen fra børnehave til skole
Kristensen, I. S. (Projektdeltager) & Wiwe, A. (Projektdeltager)
01/08/10 → 31/12/11
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation