Aktiviteter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Projekt Skrivesucces har til formål at styrke den skriftlige fremstilling hos elever i skriftsprogsvanskeligheder, herunder ordblinde elever. En netop gennemført kortlægning danner baggrund for udvikling og pilotafprøvning af opkvalificerende materialer, der skal fremme elevernes skriftsproglige kompetence gennem klasseundervisning med skriveundervisningsmetoden Self-Regulated Strategy Development (SRSD). Målet er at skabe evidens for metodens effekt for elever i skriftsprogsvanskeligheder i en dansk kontekst med henblik på at iværksætte tiltag omkring elevernes skrivekompetence på et stærkere evidensgrundlag. Projektet er et nationalt projekt, hvor fageksperter fra seks professionshøjskoler under ledelse af Nationalt Videncenter for Læsning (herunder Nationalt Videnscenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder (NVOL))
samarbejder om projektet. Denne organisering og forankring er væsentlig, da det skaber mulighed for formidling af projektets resultater til grundskolens praksis gennem lærer-, efter- og videreuddannelse.
samarbejder om projektet. Denne organisering og forankring er væsentlig, da det skaber mulighed for formidling af projektets resultater til grundskolens praksis gennem lærer-, efter- og videreuddannelse.
Kort titel | Skrivesucces |
---|---|
Status | Igangværende |
Effektiv start/slut dato | 01/08/23 → 30/06/26 |
Samarbejdspartnere
- VIA University College (leder)
- Københavns Professionshøjskole
- Aarhus Universitet
- UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
- Nationalt Videnscenter for læsning
- Nationalt Videncenter for Læsning
- Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
- Professionshøjskolen UCN
Emneord
- skole
- dysleksi
- ordblindhed
- skrivning
- SRSD-metoden
- skrivestrategier
- skriveundervisning
-
23rd European Conference on Literacy & 7th Panhellenic Literacy Conference: Literacy for All: New Challenges, New Perspectives
Engmose, S. F. (Oplægsholder)
24 jun. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Evaluering af elevtekster
Engmose, S. F. (Oplægsholder) & Brink, E. T. (Oplægsholder)
29 aug. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Skriv! Les! 2024
Engmose, S. F. (Oplægsholder) & Fredsø-Rauer, J. (Oplægsholder)
6 maj 2024 → 8 maj 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference