Projektet sigter efter at afdække særlige ledelsesmæssige udfordringer som ansvarlige for sociale medier i globale virksomheder oplever. Således adresserer projektet et relativt nyt område inden for kommunikation og ledelse: Social Media Management (SMM).
Gennem interviews afdækkes konkrete problemstillinger, som ledere af sociale medieproduktioner må adressere, når de planlægger og implementerer strategiske kommunikations tiltag, hvor sociale medier spiller en rolle. Hvad er de centrale problemer i ledelsen af sociale medieproduktioner? Ud fra et litterature review udvikles spørgsmål. Nogle mulige temaer er:
•Hvordan samarbejder man med topledelse om sociale media management?
•Hvordan sikrer man kvalitet i sociale media management produktioner?
•Hvordan påvirker sociale medier globale virksomheder?
•Hvordan definerer man succes og KPI’er?
•Hvor i organisationen ligger ansvaret for sociale medier?
Der er etableret kontakt til lederne for sociale medier i både Lego og Novo, som er interesserede i at deltage, hvorfor det forventes, at Mærsk, Carlsberg og Pandora også vil deltage.
VÆRDI
Studerende: Projektet har relevans i undervisningen på MPL, hvor de studerende får den nyeste indsigt i centrale udfordringer i ledelsen af sociale medieproduktioner.
Erhvervspartnere: De deltagende virksomheder får mulighed for at sammenligne sig med andre globale virksomheder. Resultaterne af undersøgelsen formidles via et white paper og med en præsentation af resultaterne i virksomheden.
Forskning: Projektet afdækker centrale temaer i den eksisterende forskning med henblik på at skabe operationel viden om ledelse af digitale medieproduktioner med sociale dimensioner. Resultaterne formidles i et internationalt paper.