SORIS - SOciale Robotter I Skolen

  • Rasmussen, Dorte Malig (Projektleder)
  • Lemche, Jeanet (Projektdeltager)
  • Brogaard Bertel, Lykke (Projektleder)

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    Formålet med dette forskningsprojekt SORIS 1.0 er at få viden om læringssituationer, hvor sociale robotter inddrages i undervisningen af børn med Autisme Spektrum Forstyrrelser, og at præsentere ideer til hvilke typer af sociale robotter, der kan vælges til hvilke typer undervisningssituationer og til hvilke typer elever. I projektet vil der blive udarbejdet videnskabelige artikler, der bl.a. skal anvendes til forskningsbaseret undervisning på landets professionsuddannelser. Derudover vil der i projektet blive udarbejdet en inspirationsguide med instruktions- og demonstrationsvideoer af anvendelsen af de sociale robotter til børn med ASF, således at undervisere ved danske skoler direkte kan finde brugbar og anvendelig inspiration. På baggrund af forskningsprojekt SORIS 1.0 er det planen efterfølgende at igangsætte et længerevarende forskningsprojekt SORIS 2.0, som skal følge virkningen af interventionen fra SORIS 1.0 over tid og sikre en veldokumenteret implementering og anvendelse af sociale robotter i folkeskolen.
    StatusIgangværende
    Effektiv start/slut dato01/12/15 → …

    Emneord

    • robotteknologi
    • sociale robotter