Sproglig praksis i og omkring modersmålsundervisning. En lingvistisk etnografisk undersøgelse

Projektdetaljer

Beskrivelse

Modersmålsundervisning i sprog som somali og arabisk er et omstridt pædagogisk arrangement. Modersmålsundervisning blev indført i den danske folkeskole i 1975 og har siden da været genstand for en ophedet debat. Omfanget af parate holdninger og markeringer står imidlertid i skarp kontrast til omfanget af forskningsbaseret viden om modersmålsundervisning i en dansk sammenhæng. Omfanget af dansk forskning, der på den ene eller anden måde belyser modersmålsundervisning, er begrænset, og i det omfang modersmålsundervisning har været genstand for videnskabelig undersøgelse, har opmærksomheden typisk samlet sig om modersmålsundervisningens effekt i relativt snæver statistisk forstand eller om de curriculære rammer for modersmålsundervisning. Der findes derfor begrænset forskningsmæssig indsigt i, hvordan modersmålsundervisning praktiseres og udfolder sig i danske skoler, og hvordan den opleves og opfattes af de involverede børn og voksne.

En sådan viden ønsker jeg med dette ph.d.-projekt at bidrage til at skabe. Min forskningsinteresse retter sig mod, hvordan modersmålsundervisning praktiseres, og hvordan der herigennem tilskrives værdi til sprog og sproglig praksis. Min undersøgelse udfolder sig som en lingvistisk etnografisk undersøgelse, der på sociolingvistisk grundlag og forankret i en poststrukturalistisk inspireret grundposition undersøger hvilke sproglige ressourcer, der bringes i anvendelse i modersmålsundervisning, og hvordan gives de social betydning, samt hvordan der investeres i og tilskrives værdi til sprog og sproglig praksis i og omkring modersmålsundervisning.

Min lingvistiske etnografi udfolder sig som en caseundersøgelse af modersmålsundervisning, som den praktiseres på en aarhusiansk folkeskole med en 2. klasse som omdrejningspunkt. Mens alle 25 elever i klassen deltager i den obligatoriske undervisning i dansk og engelsk, deltager 18 af børnene desuden i modersmålsundervisning i arabisk, dari, pashto og somali som en del af skolens curriculum. Gennem halvandet års feltarbejde på skolen har jeg produceret et omfattende multimodalt og flersproget empirisk materiale. Jeg har deltaget i modersmålsundervisning i arabisk, dari, pashto og somali samt i undervisningen i dansk og engelsk i 2. klasse og undervejs skrevet feltnoter, taget fotos, foretaget videooptagelser og indsamlet tekstmateriale, og jeg har interviewet skoleledelse og modersmålslærerne og foretaget fotoeliciterede gruppeinterviews med børnene i 2. klasse.

Vejledere:
Helle Pia Laursen, Institut for Uddannelse & Pædagogik, Aarhus Universitet.
Eva Gulløv, Institut for Uddannelse & Pædagogik, Aarhus Universitet.

Afhandlingen er indleveret 16. marts 2015.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/1031/12/14

Samarbejdspartnere

  • VIA (leder)
  • Søndervangskolen (Projektpartner)
  • Syddansk Universitet (Projektpartner)

Emneord

  • didaktik
  • modersmålsundervisning
  • lingvistisk etnografi
  • sociolingvistik

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.