Sprogligt boost i tysk - et nyskabende samarbejde mellem læreruddannelsens og universitetets sprogfag

Projektdetaljer

Beskrivelse

Læreruddannelsen i Aarhus har siden 2018 udbudt en særlig Sproglærerprofil i delvist samarbejde med sprogmiljøerne på Aarhus Universitet. Centralt i samarbejdet står et fælles undervisningsforløb med titlen Sprogligt boost i tysk.

Sprogligt boost i tysk henvender sig til tyskstuderende i begge institutioner, og i forløbet arbejdes der intensivt med at styrke de sprogstuderendes sproglige færdigheder og sproglige selvtillid for på den måde at skabe et styrket grundlag for de studerendes videre arbejde med tyskfaget. Der er tale om ét fælles forløb, der planlægges og gennemføres i et samarbejde mellem undervisere fra begge institutioner.

Sprogligt boost i tysk blev gennemført første gang i efteråret 2019. Forud for dette første gennemløb søgte VIA og AU et fælles udviklingsprojekt med titlen "Sprogligt boost i tysk – et nyskabende samarbejde mellem læreruddannelsens og universitetets sprogfag" hos NCFF, Det Nationale Center for Fremmedsprog. Projektansøgningen blev imødekommet, og bevillingen har gjort det muligt at understøtte udviklingen af det nye tværinstitutionelle forløb. I første omgang ved at skabe reelle rammer for samarbejde om udvikling, evaluering og formidling af erfaringer fra det første gennemløb af Sprogligt boost i tysk i efteråret 2019, men også for sidenhen at sammenligne disse med andet gennemløb af Sprogligt boost i tysk, der fandt sted i efteråret 2020 i en ny corona-påvirket virkelighed. Første gennemløb af Sprogligt boost blev gennemført som fysisk undervisning, hvor den samlede gruppe studerende mødtes skiftevis på VIA og AU, mens situationen var radikalt anderledes under andet gennemløb i efteråret 2020, hvor Danmark og de videregående uddannelser var delvist nedlukket på grund af corona.

Erfaringerne fra begge gennemløb formidles i en samlet rapport, som er tilgængelig på NCFFs hjemmeside: https://ncff.dk/fileadmin/NCFF/Dokumenter/Sprogligt_boost_i_tysk_juni_2021.pdf
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/06/1930/06/21

Samarbejdspartnere

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • Sproglige kompetencer
  • Tværinstitutionelt samarbejde