Status på Idrætsfaget 2022- Idrætsunderviseres oplevelse af idrætsfaget og udviklingen af faget gennem årene

  • Guldager, Julie Dalgaard (Projektleder)
  • Friis Andersen, Marianne (Projektdeltager)
  • Christensen, Andreas Bolding (Projektdeltager)
  • Bertelsen, Katrine (Projektdeltager)
  • Christiansen, Lars Breum Skov (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Beskrivelse

Idrætsfaget er blevet evalueret siden 2004, og vi kan altså gennem knap 20 år sammenligne idrætsundervisernes erfaringer med og oplevelse af idrætsfaget. Projektet startede med en evaluering fra Danmarks Evalueringsinstitut i 2004, syv år senere udgav UC SYD SPIF-11, igen syv år senere udgav UC SYD SPIF-18, og nu fire år senere ligger SPIF-22 færdig. Denne rapport er udgivet af Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring (FIIBL) med deltagelse fra medarbejdere både fra UC SYD, Syddansk Universitet og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. SPIF-rapporterne kan bruges af alle med interesse for idrætsfaget i den danske folkeskole. Det vil sige alle de aktører, der er nysgerrige på idrætsfaget, eller vil klædes yderligere på til at træffe kompetente beslutninger om idrætsfaget. Det er for eksempel forældre, lærere, pædagoger & skoleledere, kommunale forvaltninger, undervisere, ledere og forskere på professionshøjskoler og andre videregående uddannelser, idrætsorganisationer samt politikere på Christiansborg og i kommunerne. Denne SPIF-rapport er baseret på spørgeskema- og interviewdata fra lærere og pædagoger, der står for idrætsundervisningen (herefter nævnes de som én samlet gruppe, idrætsundervisere).
Kort titelStatus på Idrætsfaget 2022
AkronymSPIF22
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato22/10/2022/05/23

Samarbejdspartnere

  • Syddansk Universitet
  • UC SYD (leder)

Emneord

  • idræt
  • folkeskolen