Stedbaseret Gymnasiedidaktik: Naturdannelse, bæredygtig dannelse og kompetenceudvikling

Projektdetaljer

Beskrivelse

I lyset af tilføjelsen af miljø og klima til gymnasieskolens formålsparagraf (§1, stk. 3) har projektet som hovedmål at styrke gymnasielærernes kompetencer og udvikle elevcentrerede undervisningsforløb om bæredygtighed til STX. Forløbene skal integreres i den ordinære undervisning og understøtte faglige samspil både inden for og på tværs af fag. Projektet forankrer en stedbaseret UBU-didaktik, der integrerer naturdannelse, bæredygtig dannelse og bæredygtige kompetencer i fagenes læreplaner og elevernes livsverden. Målet er, at elever og lærere sammen udforsker rammerne for et godt og meningsfuldt liv i en tid præget af økologiske kriser. Viden om klima- og biodiversitetskrisen kobles med lokale naturoplevelser og kulturmøder i samarbejde med aktører fra land og by for at styrke elevernes naturforbundethed og fremme grøn transformativ læring. Lærerne udvikler kompetencer til at skabe praksisnære forløb med udeskole, æstetiske læreprocesser og feltarbejde, hvor eleverne aktivt lærer og opnår kritiske perspektiver på klima og bæredygtighed som grundlag for refleksion, stillingtagen og handling mod en bæredygtig fremtid.

Projektet fokuserer på elever og lærere i naturvidenskabelige og samfundsfaglige studieretninger i STX, men målet er en skalering, der, med hensyn til lokale forskelle og elevernes individuelle valg, kan omfatte alle STX-studieretninger samt HF, HTX, HHX, EUX, EUV og EUD. Bæredygtige kompetencer kobler natur, samfund, kultur og kreativitet. Projektet inddrager derfor naturgeografi, biologi og samfundsfag samt religion og de kreative fag billedkunst og mediefag for at skabe helhedsorienterede læringsforløb.

Nøgleresultater

Projektets mål er at styrke elevers læring, handlekompetence og naturforbundethed gennem udvikling af stedbaseret bæredygtighedsundervisning samt at kompetenceudvikle lærere til at integrere bæredygtighed i faglige og tværfaglige undervisningsforløb.
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/03/2531/12/26

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • interventionsforskning
  • aktionslæring
  • uddannelse for bæredygtig udvikling (UBU)
  • naturdannelse
  • praksisfællesskab
  • handlekompetence
  • læring
  • samarbejde
  • ledelse