Sten-O Starter og VR projektet har fokus på at digitalisere opstartsforløbet for børn og unge med ny-diagnosticeret diabetes. Projektet gør brug af forskellige teknologier til at motivere børnene til at lære om diabetes. Fokus er på udvikling af digitale løsninger med udgangspunkt i resultaterne fra en række brugerinddragende processer med børn, familier, klinikere og udviklere. En central og gennemgående figur i Sten-O Starter og VR er avataren Sten-O, som fungerer som en slags mestringsmakker, der skal understøtte børn og unge i at navigere i deres liv med diabetes. Fundamentet er en Læringsplatform, som fremstiller elementer som blodsukker, insulin, kost og motion. Der er i læringsplatformen indlejret en række interaktive spil og øvelser, hvor børnene kan træne de nødvendige kompetencer til mestring af diabetes. VR Kost supplerer med indhold om kost med sorterings- og måltidsspil udviklet i Virtual Reality. Spillene skal træne det nødvendige kendskab til forskellige kosttyper, herunder særligt kulhydrater, og hvordan disse påvirker blodsukkeret.
Der laves følgeforskning på projektet, hvor der indsamles data om effekt, virkning og betydning af den læring og viden, som børnene tilegner sig, og dette sættes i relation til børn/unges senere evne til at mestre sygdommen.
Viden om, hvorvidt de digitale løsninger kan anvendes til at skabe forøget mestring, forbedret læring og øget motivation hos børn med diabetes 1
Viden om hvorvidt børnene oplever at være blevet mere selvhjulpne i håndtering af deres diabetes sygdom
Viden om hvorvidt børnene oplever at løsningen giver dem mere lyst til at lære og opnå viden om diabetes