Projektdetaljer
Beskrivelse
I gennemsnit får 10 danske børn hver uge konstateret type 1 diabetes og af uforklarlige årsager rammes et stigende antal børn af sygdommen. Type 1 diabetes kan hverken forebygges eller helbredes. Ved type 1 diabetes kan kroppen ikke længere producere den livsvigtige insulin, og barnet er derfor nødt til selv at måle blodsukker, og dosere insulin mange gange dagligt. Det betyder at de skal lære at stikke sig selv. Børnene har det svært med at blive stukket eller at skulle stikke sig selv, hvilket kan vanskeliggøre samarbejdet omkring behandlingen af sygdommen. Derfor er det vigtigt med læringsværktøjer, der kan støtte barnet i at håndtere og mestre nålestik.
Projektets formål er at udnytte teknologien Augmented Reality (AR) til undervisning af børn med type 1 diabetes med angst for nåle. AR anvendes til at støtte og styrke børn i at føle sig trygge ved nålestik og bedre mestre deres diabetesbehandling. AR-løsningen skal være mobil, så den kan bruges med familie og venner også efter udskrivelse fra sygehus. Projektet vil i samarbejde med patienter, pårørende og sundhedsfaglige lave følgeforskning på data om følgende forhold:
1) identificere hvordan AR kan anvendes i forbindelse med læring og kompetenceudvikling i relation til nålestik
2) identificere hvordan AR kan bringes i spil som læringsrum uden behov for personale
3) skabe et digitalt værktøj til brug i undervisningen af 0-9-årige børn
Projektets formål er at udnytte teknologien Augmented Reality (AR) til undervisning af børn med type 1 diabetes med angst for nåle. AR anvendes til at støtte og styrke børn i at føle sig trygge ved nålestik og bedre mestre deres diabetesbehandling. AR-løsningen skal være mobil, så den kan bruges med familie og venner også efter udskrivelse fra sygehus. Projektet vil i samarbejde med patienter, pårørende og sundhedsfaglige lave følgeforskning på data om følgende forhold:
1) identificere hvordan AR kan anvendes i forbindelse med læring og kompetenceudvikling i relation til nålestik
2) identificere hvordan AR kan bringes i spil som læringsrum uden behov for personale
3) skabe et digitalt værktøj til brug i undervisningen af 0-9-årige børn
Nøgleresultater
Identifikation af om AR kan anvendes som læringsredskab
Udvikling af et digitalt værktøj til brug i undervisningen af børn med diabetes med afsæt i brugernes behov, ønsker og mestringsmuligheder
Udvikling af et digitalt værktøj til brug i undervisningen af børn med diabetes med afsæt i brugernes behov, ønsker og mestringsmuligheder
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/01/21 → 15/02/22 |
Samarbejdspartnere
- Steno Diabetes Center Nordjylland (Projektpartner) (leder)