Projektdetaljer
Beskrivelse
Forskningsprojektet ´stilladserede fællesskaber´har til formål, at undersøge, hvordan den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (STU) i praksis understøtter elevernes deltagelse i sociale fællesskaber, med henblik på overgang til voksenlivet. Forskningsdesignet er tilrettelagt som en case baseret undersøgelse af, hvordan unges deltagelse i fællesskaber stilladseres, såvel på institutionelt, team og individuelt niveau. Dokumentanalyser og interviews sikrer data på institutionelt niveau og etnografisk feltarbejde bidrager med viden på borgerniveau. Teoretisk er projektet funderet i teori om deltagelse i sociale fællesskaber (Wenger, 2004) og stilladsering (Wood, Bruner & Ross, 1976) stilladseringsniveauer, (Phillipsen 2009) og stærke og svage rammesætninger (Bom & Troelsen). Projektet gennemføres i perioden 2018 og 2019.
Lægmandssprog
Forskningsprojektet har til formål at undersøge hvordan den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse på institutionelt og team niveau understøtter elevernes deltagelse i sociale fællesskaber.
Kort titel | Stilladserede fællesskaber i STU |
---|---|
Status | Afsluttet |
Effektiv start/slut dato | 01/01/18 → 31/12/19 |
Emneord
- praksisfællesskab
- stilladsering
- unge