Disse år er præget af en ønske om mere digitalisering, hvilket eksempelvis er kommer til udtryk i en pulje på 45 mio. Kr som regeringen har afsat til uddannelses- og kompetenceudviklingsforløb i 2019 . I forhold til disse udviklingsforløb er det næsten selvfølgeligt, at forløbene baseres på et grundigt og opdateret kendskab til VIA-studerendes digitale læringsmiljø generelt. En sådan viden eksisterer imidlertid ikke. Sidste år publiceres et studie af studerende digitale læringsmiljø på forskellige humanistiske uddannelser ved Aalborg Universitet og Aarhus Universitet. (Caviglia F, Dalsgaard C, Davidsen J, Ryberg T. Studerendes digitale læringsmiljøer: læringsplatform eller medieøkologi? Tidsskriftet Læring og Medier (LOM) [Internet]. 16. januar 2018 [henvist 8. august 2019];10(18). Tilgængelig hos: https://tidsskrift.dk/lom/article/view/96928 ) Studiets undersøgte gruppe af studerende vil på nogle områder, fx alder og gymnasial uddannelse, være sammenlignelige med VIA-studerende, men på andre områder være forskellige fra VIA-studerende, fx i forhold til praktik under uddannelse. Denne undersøgelse vil derfor forsøge at afdække VIA-studerendes digitale læringsmiljø ved at lave et lignende studie med VIA-studerende.
Forskningsspørgsmål:
Hvordan se der studerendes digitale læringsmiljø ud?
Hvilke formål anvendes værktøjerne til?
Hvilke roller spiller forskellige værktøjer for de studerende.