Projektdetaljer
Beskrivelse
Forskningsprojektet tager afsæt i en nysgerrighed på, hvad der sker med professionsstuderendes studievedholdenhed i løbet af deres studieliv.
På pædagog- og sygeplejerskeuddannelsen er der en frafaldsprocent på 24 % (tal fra Danske Professionshøjskoler, 2023), og i 2030 forventes vi i den danske velfærdsstat at komme til at mangle mere end 35.000 pædagoger, lærere, sygeplejersker og socialrådgivere (tal fra Danske Professionshøjskoler, 2021). Det er således et samfundsanliggende at forsøge at få flere professionsstuderende til at færdiggøre deres studie.
I stedet for at fokusere på frafalds- og fastholdelsesbegreber er ambitionen - med inspiration fra den amerikanske frafaldsforsker, Vincent Tinto, og hans vedholdenhedsbegreb ('persistence') - at gå på opdagelse i, hvad der får professionsstuderende til at være vedholdende studiet igennem.
Dette ønskes undersøgt igennem kvalitative og eksplorative fokusgrupper, hvor de studerendes perspektiver, oplevelser og erfaringer med det at være - og blive ved med at være - studerende udforskes. De studerende inddrages således som medundersøgende subjekter - og som eksperter på netop dét at være professionsstuderende. Efterfølgende vil der blive foretaget komparative analyser.
I projektet inddrages perspektiver og erfaringer fra studerende på henholdsvis sundhedsadministrativ koordinator- (SAK-), sygeplejerske- og pædagoguddannelsen.
På pædagog- og sygeplejerskeuddannelsen er der en frafaldsprocent på 24 % (tal fra Danske Professionshøjskoler, 2023), og i 2030 forventes vi i den danske velfærdsstat at komme til at mangle mere end 35.000 pædagoger, lærere, sygeplejersker og socialrådgivere (tal fra Danske Professionshøjskoler, 2021). Det er således et samfundsanliggende at forsøge at få flere professionsstuderende til at færdiggøre deres studie.
I stedet for at fokusere på frafalds- og fastholdelsesbegreber er ambitionen - med inspiration fra den amerikanske frafaldsforsker, Vincent Tinto, og hans vedholdenhedsbegreb ('persistence') - at gå på opdagelse i, hvad der får professionsstuderende til at være vedholdende studiet igennem.
Dette ønskes undersøgt igennem kvalitative og eksplorative fokusgrupper, hvor de studerendes perspektiver, oplevelser og erfaringer med det at være - og blive ved med at være - studerende udforskes. De studerende inddrages således som medundersøgende subjekter - og som eksperter på netop dét at være professionsstuderende. Efterfølgende vil der blive foretaget komparative analyser.
I projektet inddrages perspektiver og erfaringer fra studerende på henholdsvis sundhedsadministrativ koordinator- (SAK-), sygeplejerske- og pædagoguddannelsen.
Kort titel | Studievedholdenhed |
---|---|
Status | Igangværende |
Effektiv start/slut dato | 01/01/24 → 31/12/25 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Uddannelsesforskning
- Professionsstuderende
- Studievedholdenhed
- Studiemotivation
- Ihærdighed
- Udholdenhed
- Self-efficacy
- Sense of belonging
- Sense of relevance
- Sygeplejerskeuddannelsen
- Sundhedsadministrativ koordinatoruddannelsen
- Pædagoguddannelsen