Sunde erhvervsskoler og sundhed i undervisningen

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    Samarbejde mellem Nationalt Center for Erhvervspædagogik, PhMetropol og COWI, for sundhedsstyrelsen, om at:

    › udarbejdelse af handlingsorienteret og lettilgængeligt inspirationskatalog, der
    kan danne udgangspunkt for kompetenceudviklingskurserne og for en sundhedsindsats
    på skolerne.
    › et lækkert og indbydende visuelt design af inspirationskataloget der animerer
    til at sætte gang i sundhedsaktiviteterne på skolerne
    INSPIRATIONSKATALOG OG KOMPETENCEUDVIKLINGSKURSER TIL ERHVERVSSKOLELÆRERE OG LEDERE 9
    › Trykning og distribution af inspirationskataloget til alle erhvervsskoler
    › en grundig planlægning af kompetenceudviklingsforløbenes indhold i nært
    samspil med erhvervsskoler
    › en omfattende rekrutteringsproces, der er møntet på at få en meget høj deltagelse
    af både lærere og ledere
    › en afprøvet og evalueret række af kompetenceudviklingskurser, der omfatter
    et indledende forløb, afvikling af 20 kurser med højt kvalificerede undervisere,
    netværksdannelse blandt kursisterne og to opfølgende seminarer i henholdsvis
    Øst- og Vestdanmark
    1.1.1 Succeskriterier
    Vi er optaget af at sætte barren højt og vil realisere disse succeskriterier:
    › Mindst 75% af modtagerne af inspirationskataloget skal vurdere, at kataloget
    klæder dem på til at gennemføre en sundhedsindsats på skolerne1
    › Mindst 85 af de ca. 100 erhvervsskoler skal deltage i kompetenceudviklingskurserne
    › Målgruppen finder inspirationskataloget interessant, inddrager det i undervisningen
    og deltager i kompetenceudviklingen.
    › Lederne går forrest i indsatsen og tager ejerskab til projektet. Konkret skal
    lederen afsætte tid og ressourcer til planlægning, implementering og forankring
    af indsatsen.
    › Lærerne ser værdien og relevansen i at undervise i sundhedsadfærd, og skal
    med indsatsen føle sig parat til at arbejde videre med sundhed på erhvervsskolen.
    Lærerne skal - i samspil med eleverne - vælge de mest relevante emner ud
    til undervisningen.
    › Erhvervsskolerne sætter nye aktiviteter i drift og forankrer sundhed i organisationen.
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato01/01/1231/12/12