Projektdetaljer
Beskrivelse
Projekt SIC vil dokumentere og formidle de mange års erfaringer, vi på UCN har opnået med at afholde innovations camps og desuden videreudvikle den tilhørende didaktik. I de seneste fem år har vi som en tværgående aktivitet gennemført innovations camps, der samler sygeplejerskestuderende fra Hjørring og maskinmesterstuderende fra Martec om at løse virkelige udfordringer. Dette samarbejde har givet os værdifulde erfaringer med en didaktisk tilgang, som understøtter udviklingen af innovative løsninger til forbedring af det danske sundhedsvæsen.
Derudover har vi de seneste tre år arrangeret Health Tech-camps mellem sygeplejerskestuderende og UCN's energi- og miljøuddannelser. Med projekt SIC ønsker vi at udvikle et fysisk og digitalt undervisningsmateriale, der gør det muligt for andre uddannelsesinstitutioner at implementere dette koncept. Der har været stor interesse fra andre professionshøjskoler, erhvervsakademier og sygeplejerskeuddannelser, og vi ønsker at dele vores erfaringer og udbrede konceptet til alle.
Gennem disse camps har vi set, hvordan nye løsninger kan udvikles med udgangspunkt i udfordringer, de sundhedsstuderende møder i deres praktikker. Ved at kombinere maskinmestrenes tekniske kompetencer med de sygeplejerskestuderendes praksiserfaring er der blevet skabt innovative forslag, der kan forbedre arbejdsgange, teknologi og behandlingsmuligheder i Sundhedssektoren
Projektet er støttet af Fonden for Entreprenørskab med 100.000 kr.
Derudover har vi de seneste tre år arrangeret Health Tech-camps mellem sygeplejerskestuderende og UCN's energi- og miljøuddannelser. Med projekt SIC ønsker vi at udvikle et fysisk og digitalt undervisningsmateriale, der gør det muligt for andre uddannelsesinstitutioner at implementere dette koncept. Der har været stor interesse fra andre professionshøjskoler, erhvervsakademier og sygeplejerskeuddannelser, og vi ønsker at dele vores erfaringer og udbrede konceptet til alle.
Gennem disse camps har vi set, hvordan nye løsninger kan udvikles med udgangspunkt i udfordringer, de sundhedsstuderende møder i deres praktikker. Ved at kombinere maskinmestrenes tekniske kompetencer med de sygeplejerskestuderendes praksiserfaring er der blevet skabt innovative forslag, der kan forbedre arbejdsgange, teknologi og behandlingsmuligheder i Sundhedssektoren
Projektet er støttet af Fonden for Entreprenørskab med 100.000 kr.
Nøgleresultater
Vi ønsker med det nye undervisningsmateriale SIC at studerende får metoder indenfor deres egen
profession eller erhverv og ser udfordringer som muligheder, som kan løses og ikke kun som trusler der
handlingslammer dem, når deres fag ikke opfører sig forudsigeligt.
Målet er også at afprøve effekten ved at entreprenørskabsundervisningen gøres tværgående, idet vi
forventer en større andel studerende motiveres til at starte egen virksomhed. For at nå målet planlægger vi
med flere udviklingsprocesser, som alle skal være medvirkende til at opnå de ønskede effekter, som kan
anvendes på tværs af alle uddannelsesretninger.
• Udvikling af didaktisk metode og model for, entreprenørskabsdidaktikken oversættes ind i en
sundhedsfaglige kontekst, hvor tværgående camps er midlet.
• Udvikling af undervisningsmateriale og underviserguide til afvikling af sundheds- og
innovationscamps
• Udvikle en digital platform til erfaringsudveksling og inspiration og et open source materiale, der kan
være tilgængeligt for alle facilitatorer.
Den udviklede metode skal helt overordnet lede de studerende igennem en innovationsproces, der tager
udgangspunkt i UCN’s Innovationscirkels seks faser: Udfordring, Undersøgelsen, Idéudviklingen,
Prototyping, Handling og Evaluering i en målrettet udgave der er tilpasset Innovationscamp indenfor
sundhed.
profession eller erhverv og ser udfordringer som muligheder, som kan løses og ikke kun som trusler der
handlingslammer dem, når deres fag ikke opfører sig forudsigeligt.
Målet er også at afprøve effekten ved at entreprenørskabsundervisningen gøres tværgående, idet vi
forventer en større andel studerende motiveres til at starte egen virksomhed. For at nå målet planlægger vi
med flere udviklingsprocesser, som alle skal være medvirkende til at opnå de ønskede effekter, som kan
anvendes på tværs af alle uddannelsesretninger.
• Udvikling af didaktisk metode og model for, entreprenørskabsdidaktikken oversættes ind i en
sundhedsfaglige kontekst, hvor tværgående camps er midlet.
• Udvikling af undervisningsmateriale og underviserguide til afvikling af sundheds- og
innovationscamps
• Udvikle en digital platform til erfaringsudveksling og inspiration og et open source materiale, der kan
være tilgængeligt for alle facilitatorer.
Den udviklede metode skal helt overordnet lede de studerende igennem en innovationsproces, der tager
udgangspunkt i UCN’s Innovationscirkels seks faser: Udfordring, Undersøgelsen, Idéudviklingen,
Prototyping, Handling og Evaluering i en målrettet udgave der er tilpasset Innovationscamp indenfor
sundhed.
Akronym | SIC |
---|---|
Status | Igangværende |
Effektiv start/slut dato | 01/01/25 → 30/09/25 |