Supplerende digital understøttende undervisning på sygeplejerskeuddannelsens 1. semester

Projektdetaljer

Beskrivelse

Overgangen fra gymnasial uddannelse til videregående uddannelse kan være svær, specielt når det faglige spring til et nyt vidensområde er betydelig. På landsplan har frafaldet på sygeplejeskeuddannelsen ligget relativt stabilt over en årrække på 22-24 % (1) Størstedelen af frafaldet ses indenfor de første to år efter påbegyndt uddannelse. På første og andet semester i sygeplejerskeuddannelsen er der en stor vægtning af de naturvidenskabelige fag. På landsplan er det specielt den teoretiske del af videnstilegnelsen i professionsuddannelsen som volder besvær – således anfører 66 % af interviewede frafaldne studerende at det høje faglige niveau var en hovedårsag til frafaldet (2) - en årsag til frafald som også et årti tidligere lå på nogenlunde samme størrelsesorden (62 %) (3), og dermed altså udgør en problemstilling som endnu ikke er adresseret.

Medeasy.dk er en videolærebog for sundhedsuddannelser på bachelorniveau. I Norge, hvor uddannelsesinstitutionerne er blevet enig om både nationale læringsmål og –eksamen, benyttes lærebogen af en stor andel af sygeplejeskestuderende, og i en uafhængig evaluering af undervisningen på OsloMet før Covid-19 sås at 88,3 % af respondenterne var helt enige i at videolærebogen gav studenterne et godt læringsudbytte (4).

Der foreligger dog ingen kontrollerede undersøgelser af hvorvidt det oplevede læringsudbytte faktisk også udmynter sig i en bedre forståelse og dermed objektiviserbart bedre eksamensresultat i anatomi og fysiologi, eller i hvilken grad brugen af hjælpemidlet får betydning for frafaldsraten på studiet.


Formålet med denne undersøgelse er, at belyse hvorvidt systematisk brug af videolærebogen Medeasy, kan gøre det lettere for studerende på 1. semester at tilegne sig faglig viden om anatomi og fysiologi.
StatusIkke startet