Systemisk funktionel lingvistik i skolen

Projektdetaljer

Beskrivelse

Målet med projektet er dels at udvikle og dels at afprøve et begrebsapparat til sprogbeskrivelse til brug i læreruddannelsen baseret på den systemisk funktionelle lingvistiks sprogteori – som underviser på læreruddannelsen står man nemlig med det konkrete problem at de fleste undervisningsmaterialer der baserer sig på systemisk funktionel lingvistik (SFL), er på engelsk og forfattet til en bestemt læseplan. Der er altså i første omgang behov for at udarbejde konkrete materialer, øvelser og undervisningsplaner til undervisningen i SFL i læreruddannelsen. Ligeledes er der behov for at udvikle lignende materialer, øvelser og planer til sprogundervisningen i folkeskolen. Studerende som er undervist i SFL på læreruddannelsen, og som ønsker at arbejde med dette i undervisningen fx i dansk i folkeskolen, løber straks ind i samme problem som nævnt ovenfor: Alle materialer er på engelsk – og alle danske materialer til undervisningen i sprog har et andet sprogsyn. Det er et mål med projektet at gøre studerende i stand til på reflekteret vis at omsætte sprogsyn og didaktik i den funktionelle lingvistik til deres egen undervisning og gøre dem i stand til at reflektere over denne.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/08/1001/08/12

Samarbejdspartnere

  • VIA (leder)
  • Sølystskolen (Projektpartner)

Emneord

  • sprogtilegnelse
  • Systemisk funktionel lingvistik i skolen, genrepædagogik

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.