Tegn på sprog - tosprogede børn lærer at læse og skrive

Projektdetaljer

Beskrivelse

Tiårigt forskningsprojekt, der følger tosprogede børns møde med og udvikling af skriftsprog i fem forskellige klasser på skoler i fem kommuner. Børnene følges, fra de starter i 0. klasse, til de afslutter 9. klasse. I hvert klasserum samarbejder en forskningsmedarbejder fra en professionshøjskole med klassens lærere og pædagoger om at tilrettelægge, gennemføre og evaluere læse- og skriveundervisning, der tilgodeser de tosprogede elevers forudsætninger og behov.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/08/0830/06/18

Samarbejdspartnere

  • VIA (leder)
  • Danmarks Pædagogiske Universitet (Projektpartner)
  • Professionshøjskolen UCN (Projektpartner)
  • Professionshøjskolen UCC (Projektpartner)
  • UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole (Projektpartner)
  • Vejle Kommune (Projektpartner)
  • Aarhus Kommune (Projektpartner)
  • Aalborg Kommune (Projektpartner)
  • Odense Kommune (Projektpartner)
  • Københavns Kommune (Projektpartner)
  • Børne- og Undervisningsministeriet (Projektpartner)
  • Integrationsministeriet (Projektpartner)
  • Københavns Professionshøjskole
  • Integrationsministeriet
  • UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
  • Professionshøjskolen UCN

Emneord

  • sprog
  • biliteracy
  • tosprogethed
  • skriftsprogsudvikling