Formålet med dette projekt er:
1. At problematisere de mangetydige forståelser omkring begrebet teknologiforståelse i skolens naturfagsundervisning
2. At komme med en forskningsbaseret definition på teknolo-gisk dannelse, og hvordan der kan undervises i dette i natur-fagsundervisning.
3. Levere proof-of-concept for undervisning i teknolgisk dannelse i læreruddannelsens naturfag.
Projektet er relevant, fordi teknologiundervisning er et centralt element i skolens naturfagsundervisning. Med det nye STEM-begreb er der opstået et behov for at præcisere, hvad teknologi undervisning er i sig selv, og i relation til science, engineering og matematik.
Endvidere mangler der et veludbygget didaktisk sprog til at beskrive det indholdsmæssige i teknologiundervisning i relation til STEM.
Forskningsspørgsmål
1. Hvilke forskellige forståelser af teknologi findes i skolens naturfagsundervisning?
2. Hvad er en operativ definition af teknologisk dannelse, som kan ligge til grund for undervisning i teknologi i STEM-faglig undervisning?
3. Hvordan skal der undervises i teknologi i læreruddannel-sens naturfag?