Temaforløb om skriftlig fremstilling målrettet ordblinde elever

Projektdetaljer

Beskrivelse

Materiale og temaforløb om undervisning i skriftlig fremstilling målrettet ordblinde elever skal sikre, at dansklærere og læsevejledere på landets grundskoler får øget viden om og praksisnære kompetencer i at tilrettelægge skriveundervisning til mellemtrinnet og udskolingen, der også virker for ordblinde elever i klassen. Til formålet skal udarbejdes et vidensbaseret materiale (Viden Om), og denne viden skal deles og forankres i praksis gennem tre temadage (temaforløb). Efterfølgende kan endnu flere skoler få gavn af materialet, der formidles i tre korte film og tilhørende artikler til emu.dk. Samlet set skal projektet remediere eksisterende viden, formidle gode eksempler på og fra praksis for at understøtte målgruppen af dansklærere og læsevejledere/-konsulenter.

Lægmandssprog

Gennem projektet afholdes der kursusforløb og udarbejdes materialer som kan inspirere lærere til en skriveundervisning på mellemtrin og i udskolingen der tilgodeser elever med ordblindhed som led i den almindelige undervisning.

Nøgleresultater

Forløbet har tilvejebragt en opsamling af nyeste viden om hvilken skrivedidaktik der virker ift. ordblinde elever på mellemtrin og i udskoling. Hertil er en viden om-pakke produceret til inspiration og ligger tilgængelig på emu.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/03/2220/12/22

Samarbejdspartnere

  • Rambøll Management Consulting (Projektpartner) (leder)
  • VIA University College (Projektpartner)

Emneord

  • Børn og unge
  • dansk
  • Skrivedidaktik
  • ordblindhed
  • skrivevanskeligheder
  • almenundervisning