Projektdetaljer
Beskrivelse
Materiale og temaforløb om undervisning i skriftlig fremstilling målrettet ordblinde elever skal sikre, at dansklærere og læsevejledere på landets grundskoler får øget viden om og praksisnære kompetencer i at tilrettelægge skriveundervisning til mellemtrinnet og udskolingen, der også virker for ordblinde elever i klassen. Til formålet skal udarbejdes et vidensbaseret materiale (Viden Om), og denne viden skal deles og forankres i praksis gennem tre temadage (temaforløb). Efterfølgende kan endnu flere skoler få gavn af materialet, der formidles i tre korte film og tilhørende artikler til emu.dk. Samlet set skal projektet remediere eksisterende viden, formidle gode eksempler på og fra praksis for at understøtte målgruppen af dansklærere og læsevejledere/-konsulenter.
Lægmandssprog
Gennem projektet afholdes der kursusforløb og udarbejdes materialer som kan inspirere lærere til en skriveundervisning på mellemtrin og i udskolingen der tilgodeser elever med ordblindhed som led i den almindelige undervisning.
Nøgleresultater
Forløbet har tilvejebragt en opsamling af nyeste viden om hvilken skrivedidaktik der virker ift. ordblinde elever på mellemtrin og i udskoling. Hertil er en viden om-pakke produceret til inspiration og ligger tilgængelig på emu.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/03/22 → 20/12/22 |
Links | https://emu.dk/grundskole/forskning-og-viden/viden-om-udgivelser/viden-om-undervisning-i-skriftlig-fremstilling |
Samarbejdspartnere
- Rambøll Management Consulting (Projektpartner) (leder)
- VIA University College (Projektpartner)
Emneord
- Børn og unge
- dansk
- Skrivedidaktik
- ordblindhed
- skrivevanskeligheder
- almenundervisning