"The Play" in Playful Learning. En undersøgelse af dramaturgisk inspireret undervisning på pædagoguddannelsen gennem disigneksperimenter

Projektdetaljer

Beskrivelse

Projektet "The Play" in Playful Learning undersøger gennem design og dramaturgi hvordan dramaturgisk tænkning og dramaturgisk praksis kan bidrage til at planlægge og gennemføre undervisning, som understøtter pædagogstuderendes forudsætninger for at tænke, handle og arbejde kreativt i deres fremtidige pædagogiske praksis. Metodologisk kombinerer projektet dramaturgisk tænkning, analyse og praksis med forskning gennem design og eksperimenter rammesat af et designforskningsprogram.

Lægmandssprog

Projektet “The Play” in Playful Learning er et praksisbaseret designforskningsprojekt. Det betyder, at praksis skabes mens der forskes. I projektet samarbejder jeg med undervisere på pædagoguddannelsen i Jelling om at undersøge hvordan dramaturgi, teater og drama kan inspirere curriculær undervisning til at blive legende og praksisorienteret og samtidig fagligt udfordrende.
I projektet undersøges ”The Play” både som legen, spillet og iscenesættelsen.

Nøgleresultater

Udvikling af metodologi mellem design og dramaturgi
Designeksperimenter i form af didaktiske designs (undervisningsforløb)
Et præcist, praksisrettet og anvendeligt sprog om undervisningsforløb, der inddrager roller, fiktive situationer og narrativer.
Kort titelThe Play
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/04/2031/03/23

Samarbejdspartnere

  • Designskolen Kolding (Projektpartner) (leder)

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • Æstetik, design og medier

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.