Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Vi vil i dette projekt - inspireret af aktionsforskningens metode - udvikle en (skrift-) sprogpædagogisk praksis, der passer til vores anerkendende tilgang til børn. Vi vil ikke tage afsæt i skolens metoder og tilpasse dem til os, men tage afsæt i Emergent literacy-begrebet og den måde vi ellers arbejder med sprog og læring på. Skriftsprog skal derfor indgå naturligt, meningsfuldt, spændende, personligt, æstetisk og kommunikerende i Æblehavens hverdag – for alle børn, fra vuggestue til skole. Målet er at børnene får kompetencer (på egne præmisser) og tidligt lærer at mestre den kommunikative verden, der er i dag, men også forebyggende i forhold til at hjælpe de 15-20 % af en årgang, der ikke bliver tilstrækkelig dygtige til læsning og skrivning senere i livet.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/03/12 → 01/03/13 |
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Sprogmiljøer i daginstitution og skole: Tidlig skrift i daginstitutioner
Wiwe, A. & Kristensen, I. S.
01/02/12 → 31/12/13
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Aktiviteter
- 1 Projektgennemførelse
-
Forskningens Døgn. Videnskab i børnehøjde
Kirsten Maibom (Deltager)
24 apr. 2014Aktivitet: Rådgivning - typer › Projektgennemførelse
Fil
Publikation
-
Tidlig skrift i Æblehaven: Om at inddrage skriften i hverdagen - så det giver mening
Wiwe, A. & Kristensen, I. S., dec. 2014, I: 0-14. 4, s. 24-27 4 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning
-
Tidlig skrift i Æblehaven
Kristensen, I. S. & Wiwe, A., 2013, Bording: Videncenter for sprog, læsning og læring, VIA University College. 83 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjer › Bog › Forskning