Til kamp mod returvarer

Projektdetaljer

Beskrivelse

”Apparel fit problems are costly and frustrating not only for the consumer but also for apparel manufacturers and retailers, whether the expense
comes from returned merchandise, lost sales, brand dissatisfaction or time wasted in the fitting room. The extensiveness of the problem is serious. A Kurt Salomon Associates (KSA) study has indicated that 50 % of women and 62 % of men cannot find a good fit in the apparel market today. Further studies (Mintel) have shown that 50 % of catalog returns are because of fit problems.”

Ovenstående er tydelige tal, der indikerer, at vi som industri har behov for at forbedre vores størrelsessystemer og pasform. Virkeligheden er at folk bestiller tøjet ud fra design men returnerer på grund af pasforms problemer.
I undervisningen arbejder vi målrettet med tilretning og pasform, men vi mangler dansk statistik på hvilke problemer der er hyppigst samt om der er sammenhæng mellem størrelser og returprocent.
Dette projekt med en dansk postordre virksomhed vil kunne medvirke til at belyse hvilken problematikker der er hyppigst, samt om de knytter sig til specifikke målgrupper.
Ud fra de indsamlede data vil vi sammen med vores Patterndesign studerende analyser disse og komme med anbefalinger til tilrettede pasformer.
Ovenstående problemstilling er kompleks, og noget der er fokus på fra vores brancheforening. Dette projekt vil medvirke til at validerer behovet for generelt reviderede størrelsessystemer.
For de studerende vil det være en mulighed for at få indsigt i en faktisk målgruppes pasforms problemer, og målrettet arbejde med problemløsning af en praksis problemstilling.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/08/1530/11/15

Samarbejdspartnere

  • VIA (leder)
  • Bon'a Parte (Projektpartner)

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.