Tosprogede forældre - en ressource i daginstitution og skole

Projektdetaljer

Beskrivelse

Projektet sætter fokus på, hvordan tosprogede forældre med begrænsede danskkundskaber kan støtte op om deres børns lektielæsning. Udgangspunktet er en ressourceorienteret tilgang, hvor målet er, at forældrene - og lærere - forstår, at de er vigtige parter i deres børns skoleliv, selvom forældrene ikke selv føler, at de faglige og sproglige ressourcer rækker. På baggrund af interviews med tosprogede forældre, et pilotprojket "Hjælp til lektiehjælp - kort kursus for forældre med anden etnisk baggrund end dansk" i forbindelse med lektiecaéen på Viby Bibliotek er der udarbejdet en pjece, "Sådan kan du hjælpe dit barn med lektierne" oversat til sprogene: somali, arabisk, dari og pastho. Pjecen er tænkt som udgangspunkt for en snak med forældrene om, hvordan de helt konkret kan støtte deres børn.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/08/0931/12/10

Emneord

  • forældre