Projektdetaljer

Beskrivelse

Transparent produktkommunikation er en prioritet i EU-lovgivningen inden for forbrugerbeskyttelse og bæredygtighed. EU har indført forskellige forordninger og direktiver, der har til formål at styrke gennemsigtigheden i produktkommunikationen for at fremme bæredygtighed i forsyningskæden og for at give forbrugeren mulighed for at træffe informerede valg i købsprocessen.

Traditionelt har modebranchen ikke været stærkt reguleret, men vi ser nu et skift. Bæredygtige initiativer vil ikke længere være rent frivillige, men reguleret ved lov. Modebranchen bliver fremadrettet mødt af et udvidet producentansvar, og heri ligger også en forventning om generelt at hæve produktkvaliteten. Forbrugerne giver udtryk for, at det er svært at gennemskue kvalitetsforskelle, og at informationer om materiale, størrelse og pasform er kommunikeret på en sådan måde, at det kræver en vis grad af specialviden for at forstå informationerne i deres fulde omfang. en kritik vi til fulde anerkender.

Online handel er stærkt stigende, men det er desværre ikke uden konsekvenser. Ifølge The State of Apparel & Footwear Shopping har over halvdelen af kunderne (54%) i 2022 returneret produkter. Derudover benytter mere end 40% af onlinekunderne sig af "bracketing", en praksis, hvor de køber flere størrelser eller farver af en enkelt vare, vælger deres foretrukne version og returnerer resten til forhandleren. Denne adfærd er naturligvis en stor udfordring, ikke kun for miljøet, men også for markedspladsen, der skal håndtere de returnerede produkter. Markedsundersøgelser viser, at kunderne mener, at de ikke har tilstrækkelig information til at kvalificere deres køb, og de efterspørger en simpel og visuel oversigt der gør dem i stand til at vurdere, miljøbelastning, kvalitet, holdbarhed samt design og pasformsvarianter. Vi er derfor begge motiverede for at undersøge, om vi kan udvikle en forenklet kommunikation til forbrugeren.

Det udvidede producentansvar medfører også at vi skal revurderede vores nuværende dokumentationskrav og kommunikation med leverandøren. Fremadrettet forventes det, at de enkelte professioner vil være ansvarlige for delmål, og at dokumentation for opnåelse af disse mål skal hentes fra leverandørerne, og at dele af denne dokumentation skal kommunikeres til forbrugeren. Amerikanske markedspladser er allerede begyndt at kræve udvidet dokumentation af f.eks. materiale, pasform og størrelser, og at dokumentationen er i en sådan form at den kan anvendes direkte på online platforme. Hvilket kan være en udfordring da dokumentationen er teknisk og derfor ikke udarbejdet til slutbrugeren. Inspireret af mærkningsordninger kendt fra hvidevarer og kosmetik vil vi undersøge, om kvalitet, materiale og pasform kan kommunikeres ud fra et kodningssystem.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/2401/08/25

Emneord

  • Æstetik, design og medier
  • brugerrettet produkt kommunikation