Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektet skriver sig overordnet ind to forskningsfelter: 1. Policy-antropologien, hvor man er optaget af at forstå de komplekse forbindelser mellem nye former for politisk styring og praksis i velfærdssamfundets institutioner. 2. Forskning i trivsel, hvor man er optaget af at forstå børn og unges trivsel som et bredt og kontekstuelt begreb.
I projektet undersøger vi, hvilke(t) trivselsbe-greb(er)/ideal(er), som skrives frem i såvel lovgivning som i policy-dokumenter, samt hvordan trivselsambitioner og -målsætninger operationaliseres gennem 3 konkrete trivselsindsatser i relation til hhv. dagtilbud, skole og plejefamilier (Dagtilbud: TOPI – Tidlig opsporing og ind-sats. Skole: MOT-konceptet. Plejefamilier: Socialstyrel-sens håndbog til plejefamilier)
I projektet undersøger vi, hvilke(t) trivselsbe-greb(er)/ideal(er), som skrives frem i såvel lovgivning som i policy-dokumenter, samt hvordan trivselsambitioner og -målsætninger operationaliseres gennem 3 konkrete trivselsindsatser i relation til hhv. dagtilbud, skole og plejefamilier (Dagtilbud: TOPI – Tidlig opsporing og ind-sats. Skole: MOT-konceptet. Plejefamilier: Socialstyrel-sens håndbog til plejefamilier)
Lægmandssprog
I projektet undersøger vi, hvad der sker, når politiske ambitioner om trivsel på børn og unge området møder en professionel praksis og bliver en del af hverdagslivet i skole, dagtilbud og hjem (plejefamilie). Mere præcist er vi optaget af, hvordan fænomenet trivsel konstrueres, når politiske ambitioner om børns trivsel ’operationaliseres’ og ’praktiseres’.
Akronym | TIPP |
---|---|
Status | Afsluttet |
Effektiv start/slut dato | 01/01/20 → 31/12/22 |
Samarbejdspartnere
- Anonym (Projektpartner)
- Program for dannelse og etik (leder)
Emneord
- Børn og unge
- konceptpædagogik
- trivsel