Tværinstitutionelt samarbejde mellem Museum Vestsjælland, Pædagoguddannelsen University College SJælland og Daginstitutioner i Slagelse

Projektdetaljer

Beskrivelse

Hvordan vaskede man tøj i gamle dage? Hvordan fik man fløden pisket til skum uden strøm? Hvordan så legetøjet ud, og hvordan gik børn i skole for 100 år siden?
Sådan lyder nogle af de spørgsmål, som 60 børnehavebørn fra Slagelse og
omegn har kunnet få svar på og se demonstreret undervejs i et forløb, der siden
januar har involveret 100 pædagogstuderende fra Pædagoguddannelsen
Slagelse under UC Sjælland (UCSJ). Sammen med daginstitutioner og
Museum Vestsjælland har adjunkt Martin Hoffmann og nogle ph.d.-studerende
udviklet et projekt, som giver børnene lejlighed til at lære det lokale
museum at kende og de pædagogstuderende en bevidsthed om at inddrage
lokale kulturinstitutioner mere i det pædagogiske arbejde.
At bruge museet som læringsrum er ikke nogen ny opfindelse. Det nye er, at
de pædagogstuderende bevæger sig ud af uddannelsesinstitutionen og kører et
forløb igennem, som de selv planlægger som led i modulet “Social intervention”.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/1501/01/16

Samarbejdspartnere

Emneord

  • humanistiske fag
  • æstetik
  • æstetiske læreproceser
  • æstetik og didaktik
  • museumspædagogik
  • læreplaner
  • daginstitution
  • Tværprofessionelt samarbejde

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.