Projektdetaljer
Beskrivelse
Sundhedsfaglig praksis udvikler sig i disse år mod en tværprofessionel praksis. Rehabilitering, forebyggelse og sundhedsfremme forstås som tværfaglige felter, hvor problematikkerne ikke kan løses monofagligt eller rent sundhedsfagligt. De sociale-, pædagogiske- og tekniske professioner er nødvendige perspektiver på mange sundhedsfaglige problemstillinger. De studerende skal derfor uddannes til at indgå i udviklingsarbejde og kvalitetssikring i en tværprofessionel praksis. Tværprofessionelle bachelorprojekter kan kvalificere de studerende til det tværprofessionelle perspektiv på problemerne.
Mange af de konkrete problemstillinger som i dag behandles i bachelorprojekterne, eller som præsenteres af praksis lægger op til at der arbejdes tværprofessionelt eller at emnet undersøges fra forskellige professioner og vinkler, der kan berige hinanden.
Formålet:
at give professionsbachelorstuderende en reel mulighed for at arbejde sammen om bachelorprojekter i de tilfælde hvor emnet / problemstillingen lægger op til tværprofessionel belysning, innovation og nytænkning.
Målet er at undersøge hvilke rammer og vilkår, der er på de enkelte uddannelser, for dernæst at lave en idegenerering og selektering på hvordan der kan etableres gode bachelorforløb, der kan møde velfærdssamfundets udfordringer om nytænkning og innovation og brug af tværprofessionelle potentialer. Samt hvad der skal til for at studerende synes det er en god ide.
Projektets design og metode
Projektets faser:
1. Undersøgelse og afdækning af studieordninger og modulbeskrivelsers vilkår, samt hvordan der arbejdes sammen med praksis.
Er gennemført!
2. Ideudvikling med involvering af studerende og praksis om hvordan der kan laves gode rammer for fælles projekter og hvad der skal til for at studerende synes det er en god ide.
3. Igangsætte, gennemføre og tværfaglige projekter.
Udforme og indsende evt. nødvendige dispensationsansøgninger. (måske særligt ift. Sygeplejerskeuddannelsens Nationale studieordning)
Mange af de konkrete problemstillinger som i dag behandles i bachelorprojekterne, eller som præsenteres af praksis lægger op til at der arbejdes tværprofessionelt eller at emnet undersøges fra forskellige professioner og vinkler, der kan berige hinanden.
Formålet:
at give professionsbachelorstuderende en reel mulighed for at arbejde sammen om bachelorprojekter i de tilfælde hvor emnet / problemstillingen lægger op til tværprofessionel belysning, innovation og nytænkning.
Målet er at undersøge hvilke rammer og vilkår, der er på de enkelte uddannelser, for dernæst at lave en idegenerering og selektering på hvordan der kan etableres gode bachelorforløb, der kan møde velfærdssamfundets udfordringer om nytænkning og innovation og brug af tværprofessionelle potentialer. Samt hvad der skal til for at studerende synes det er en god ide.
Projektets design og metode
Projektets faser:
1. Undersøgelse og afdækning af studieordninger og modulbeskrivelsers vilkår, samt hvordan der arbejdes sammen med praksis.
Er gennemført!
2. Ideudvikling med involvering af studerende og praksis om hvordan der kan laves gode rammer for fælles projekter og hvad der skal til for at studerende synes det er en god ide.
3. Igangsætte, gennemføre og tværfaglige projekter.
Udforme og indsende evt. nødvendige dispensationsansøgninger. (måske særligt ift. Sygeplejerskeuddannelsens Nationale studieordning)
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 17/09/12 → 17/09/12 |
Emneord
- praksisfællesskab
- tværprofessionelle bachelorprojekter
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.