Ud med sproget! Et digitalt Sprogligt boost i fransk på tværs af læreruddannelse og universitet

Projektdetaljer

Beskrivelse

Både i læreruddannelsen og på universitetets franskuddannelser er en udfordring, at mange franskstuderende mangler sproglige forudsætninger og sprogligt mod til at kommunikere på fransk. Derfor er et Sprogligt boost i fransk en central del af samarbejdet mellem VIA og AU i forbindelse med det igangværende friuddannelsesforsøg.

Dette projekt sigter mod at skabe rammer for udvikling og evaluering af et nyskabende digitalt format for samarbejde om Sprogligt boost i fransk på tværs af læreruddannelse og universitet. Driftsudgifter til undervisningen afholdes af VIA og AU og tager afsæt i erfaringerne fra tidligere gennemførte forløb med Sprogligt boost i tysk. I dette projekt gennemføres Sprogligt boost imidlertid i et digitalt format på zoom. Det er nødvendiggjort af den aktuelle coronasituation, men det digitale format har både relevans og potentiale, der rækker herudover, og dette potentiale søger projektet at realisere.

Som et led i udviklingen af det digitale format gentænkes evalueringsdimensionen i Sprogligt boost. Undervisningsforløbet indledes med individuelle diagnostiske samtaler mellem studerende og underviser med fokus på samtalefærdigheder.
Disse samtaler anvendes af underviserne som grundlag for inddeling af de studerende i niveaudelte grupper på tværs af læreruddannelse og universitet. Gennem forløbet mødes de studerende i breakout rooms i zoom i disse niveaudelte grupper. Forløbet afsluttes med en opfølgende individuel samtale, hvor den studerende modtager både feedback og feedforward fra underviser.

Sprogligt boost i fransk gennemføres i et samarbejde mellem VIA
og AU. Fra VIA deltager Nina Hauge Jensen og fra AU Bente Mosgaard Jørgensen. Målgruppen er i VIA 2. årsstuderende på 2. semester i læreruddannelsens franskfag og på AU 1. årsstuderende på 2. semester) fra såvel IVK og
SLK. Det digitale format, som udvikles gennem projektet, vil kunne anvendes som inspiration på tværs af sprogfag og på en række forskellige uddannelsestrin.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/03/2131/12/21

Samarbejdspartnere

  • Aarhus Universitet
  • Nationalt Center for Fremmedsprog (NCFF) (leder)

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • franskundervisning
  • tværinstitutionelt samarbejde
  • digitale undervisningsformer
  • videregående uddannelser